Ahad, 28 Februari 2010

Ya Allah! Kami jahil kerana tidak menyedari kehadiranMu selama ini...

Hampir menitis airmata aku ketika guruku (Syeikh) membukakan satu kesah berkaitan ilmu yang hanya seseorang itu saja yang dapat merasai kenikmatannya atau keberadaan Allah disampingnya. Antara kupasannya:

Ya Allah! Kami jahil kerana tidak menyedari kehadiranMu selama ini...barang siapa buta matanya didunia, maka ia buta juga diakhirat...Nikmat yang teragung adalah melihat-Nya...kenangan maulidurasul 1431....kenangan abadi di Kg. Bertam, Mahang, jumaat 12 Rabiul awal 1431. (26 Feb. 2010)

Buat Chegu Heilmy dan Chegu Haji Suhaili.

 

Pada asasnya semua Ilmu dari Allah. Ada yang diilhamkan kepada manusia dan ada yang dicari, digali oleh untuk mendapatkannya. Dengan ilmu, manusia yang  disebut  sebagai khalifah Allah  di muka bumi  dibekali dengan akal fikiran wajib menggunakannya untuk kebaikan dan bukan  sebaliknya. Disinilah adanya usaha dan ikhtiar dari manusia. Tidak diseksa sesuatu umat itu sebelum diturunkan seorang utusan sebagai peringatan kepada mereka.

Setiap umat diturunkan Allah seorang Nabi atau Rasul sebagai pembawa utusan dariNya. Jadi Alah tidak akan menzalimi manusia  walhal manusia itu sendiri dari dulu hingga sekarang yang menzalimi diri mereka sendiri. Segala perkhabaran dan peringatan telahpun dilaksanakan oleh utusan2 pilihanNya. Dan Nabi Muhammad saw merupakan utusanNya yang terakhir sebagai penutup segala nabi2 dan rasul2.

Walaupun baginda sudah wafat tapi ditinggalkan sebuah mukjizat agong dari Tuhan Rabbal A’lamin iaitu Al-Quran sebagai panduan hidup sehingga ke hari kiamat. Juga sunnah2nya untuk dipraktik oleh manusia sesudahnya. Tidak habis lagi! Tugas baginda disambungkan oleh generasi2  sesudahnya hingga ke kini. Siapa mereka? Ia bermula di zaman sahabat, kemudian tabiin dan seterusnya. Mereka adalah para ulama. Sabda Nabi saw:

العلماء ورثة الأنبياءبا العلم ويحبهم أهل السماء ويستغفر لهم الحيتا ن في البحا رألى يوم القيامة

“Para ulama adalah para waris nabi kerana mereka memiliki ilmu. Seluruh penghuni langit mencintainya dan penghuni lautan memohon ampun bagi mereka sampai hari kiamat”.

Baginda juga pernah bersabda:

‘Para sahabatku laksana binyang2, mengikut yang mana pun kamu akan mendapat petunjuk’.

Kelebihan manusia dari haiwan adalah kerana ilmu (yang dipelajari) dan akal. Haiwan tidak berakal sama sekali! Ilmu yang ingin diperkatakan disini terdiri dari ilmu zahir (ilmu syariaat) dan ilmu zaher (ilmu makrifat). Kedua2 ilmu ini hendaklah dipadu supaya terhasillah apa yang dikatakan makrifat. Samalah seperti pohon kayu yang menghasilkan buahnya. Pohon yang berbuah lebih berguna dari pohon yang tidak berbuah! Begitu juga dengan ibadat. Ibadat yang sempurna adalah penyatuan ilmu zahir dan ilmu batin. Maka kenallah apa yang disembah itu. Itulah tujuan manusia diciptakan.

“Dan tidak diciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat pada Ku”

Dengan ilmu sahaja tidak cukup untuk mengenal Tuhan. Berapa ramai bijak-pandai dahulu dan sekarang masih kufur. Ia memerlukan akal untuk menimbangnya.Tetapi gabungan dengan akal sahaja pun tidak mampu menuju Allah! Kemudian ia diperkuatkan dengan hati iaitu dorongan yang Allah lontarkan kepadanya.  Hanya gabungan ilmu, akal dan hati (hidayat)  mampu mengenal Allah! Mulut dan mata kadangkala menipu. Tapi hati tidak! Firman Allah: “Hatinya tidak mendustakan apa yang dilihatnya” An-Najm:11.  Disinilah terletaknya keikhlasan. Hanya sanya ikhlas itu sumber dari hati dan dizaherkan pada lisan. Nabi besar junjungan kita pernah bersabda: “Orang yang ikhlas pada hatinya selama 40 hari akan timbul sumber hikmat dari hatinya pada lisannya”.

Contohnya ketika lidah kita menyebut kalimat taqwa iaitu La Ilaaha Illallah. Ada kalimah Nafi dan Isbatnya. Walaupun seribu kali kita menyebutnya tanpa memahami, tanpa adanya dorongan dari hati, ertinya tiada rasa ikhlas hanya sanya Allah jua Tuhan, tidak membawa apa2 makna. Letih sahaja! Tapi sekiranya adanya rasa ikhlas, Allah jua Tuhan tiada selainNya, ia akan memancar dari hati terus ke lisan. Hinggakan ada lenggukkan, putaran, goyangan dan sebagainya yang tidak terperasan oleh pelakunya. Kerana hatinya benar2 menuju Allah, untuk Allah dan kerana Allah! Jadi janganlah ada yang marah, mengata ini dan itu dan sebagainya. Sebenarnya itulah ilmu rasa! Yang melakunya sahaja dapat merasinya dan yang lihat, yang tengok tidak akan merasa apa yang dirasa oleh pelaku tadi.

Manusia mampu melihat selagi adanya cahaya. Ertinya dalam gelap ia tidak mampu melihat. Walaupun ada benda lain “tercangok” dihadapannya. Dia meraba-raba dalam gelap, jalannya pun tidak teratur seperti jalannya di saing hari yang dibantu oleh adanya cahaya. Berapa ramai yang tersepak batu dan tunggul di malam hari. Berapa ramai yang jatuh tergolek dek meraba-raba dalam kegelapan malam. Dia tidak mampu melihat bila cahaya menghilangkan diri.

Jadi manusia memang lemah! Sifat manusia adalah berkehendak kepada sesuatu. Tanpa sesuatu itu ia tidak mampu berbuat sesuatu. Ia berkehendakkan mata untuk melihat. Ia berkehendakkan telinga untuk mendengar,  pun perlukan mulut untuk berkata-kata. Makan-minum pun ia perlukan mulut.! Padahal kehendak Allah tidak sedikitpun bersandar kepada makhlukNya. Makhluklah yang bersandar dan memerlukan kehendakNya. 

Jadi sesuai sangat kita sebagai makhluk wajib berusaha menjadi makhluk yang patuh dan taat sesuai dengan yang dikehendakiNya.

Firman Allah: “Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang2 beriman dan beramal soleh, bahawa mereka disediakan syurga2  di bawahnya mengalir sungai2. Setiap mereka diberi rezeki…….”.

Ibnu  ‘Ataillah berkata: “Di antara tanda2 yang menunjukkan kepadamu atas kewujudan dan kekuasaan Allah swt., adalah bahawa Dia menghalang kamu daripada melihatNya dengan sesuatu yang tidak wujud padaNya”.

Manusia tidak akan mampu melihat Allah semasa hidup di dunia, walaupun sedetik tika. Lihat bagaimana Nabi Allah Musa a.s tersungkur pengsan hanya melihat cahayaNya sahaja. Allah dengan segala sifat kesempurnaanNya mampu melihat kita walaupun dimana kita berada. Tidak ada sesuatupun yang menyerupaiNya.

“Tiada sesuatu jua pun yang serupa denganNya, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”.
(Al-Syuura : 11)

AwalNya tiada permulaan dan AkhirNya kekal selama-lamanya walaupun seluruh makhluk hancur dan binasa.  Akal manusia tidak mampu menjangkaui ilmunya yang terbatas. Oleh kerana pemikiran dan ilmu yang terbatas ini maka manusia tidak mungkin dan tidak akan mampu memecahkan rahsia2 Allah.

“Dia (Allah) Mengetahui apa2 yang ada di hadapan mereka dan apa2 yang ada di belakang mereka, sedangkan ilmu mereka tidak dapat meliputi ilmuNya”. (Thoha : 10)

Syeikh Ibnu ‘Ataiilah berkata bahawa manusia tidak mampu melihat Allah. Katanya: “ Bahawasanya yang menghalangi (menghijab) Allah daripadamu ialah kerana terlalu dekat kepadaNya. Dan bahawasanya Dia terhalang kerana sangat terangnya dan samar daripada penglihatan kerana sinarNya yang besar dan agung”.
Kita lihatlah akan penciptaan makhluk2Nya. Malaikat dari nur (cahaya), iblis dan jin dari api dan manusia Adam dari tanah. Betapa hebatnya penciptaan malaikat dari cahaya dan sudah pasti Dia mengatasi dari cahaya2 yang ada.

Hadith Qudsi yang bermaksud: “Hai Musa! Engkau sekali2 tidak akan dapat melihatKu. Sungguh makhluk hidup pasti mati kerana melihatKu, yang basah pasti menjadi kering kontang, yang kering pasti bertaburan, yang dapat melihatKu hanyalah penghuni syurga dan tidak akan mati pandangannya serta tidak akan hancur lebur tubuhnya”.
(Diriwayatkan oleh Al-Hakim dari Ibnu Abbas)

Berdasakan dari hadith qudsi diatas, hanya penduduk syurga yang beroleh nikmat melihat Allah swt. Untuk merasai kenikmatan melihat Allah nanti, manusia wajib mengikut segala suruhanNya dan menjauhi segala laranganNya. Semua ini sudahpun dinyatakan dalam perutusan para nabi2 dan rasul2nya. Kemudian diperkuatkan lagi menerusi kitab2 yang diturunkan. Jadi tidak timbul kezaliman tuhan pada makluk2Nya. Sungguh manusia itu yang menzalimi diri mereka sendiri!.

“Wajah2 (orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. Kepada TuhanNya mereka melihat”.
(Al-Qiyaamah : 22-23)

Lagi Firman Allah:

فمن كان يرجوألقاءربه فليعمل عملاصلحاولايشرك بعبادة ربه أحدا

“Barangsiapa yang mengharapkan perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia mengerjakan amal soleh, dan janganlah ia mempersekutukan dalam menyembah tuhannya dengan sesuatu apa pun”.

Allah dengan segala Sifat kesempurnaanNya tidak terlepas pandang akan segala sesuatu ciptaanNya. Setiap detak dan detik kita diperhatikan. Setiap gerak dan gerik kita diketahuiNya. Bahkan yang tersembunyi dan mendatang dari kita semuanya dalam perkiraanNya. Setiap zahir dan batin kita dilihatNya.

هوالأولوالأخروالظهروالباطن وهوبكل شئءعليم

Maksud: “Dia yang Maha Awal, Dia yang Maha Akhir, Dia yang Maha Zaher dab Dia yang Maha Batin dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.”  (Al-alHadid: 3)

Barangsiapa yang hendak berjumpa dengan TuhanNya, hendaklah terlebih dahulu membersihkan hatinya dari segala kekotoran hati dan perlbagai penyakit hati. Ingatlah bahawa Allah jua Tuhan yang wajib disembah dan tiada tuhan selain Allah. Sibukkanlah lidah dengan kalimat taqwa kerana  dijamin syurga siapa yang menyebutnya dikala roh meninggalkan jasad.

لااله الآ الله

Wallahu 'alam.

Isnin, 22 Februari 2010

Takutlah dari terhijabnya daripada Allah

Ketahuilah, bahawa sebesar2 bencana bathin iaitu terlindungnya diri daripada Allah taala. Barangsiapa terkena bencana ini bertimpa2lah bencana yang lain keatasnya. Seperti orang yang asyik mahsyuk bercinta yang senantisa diulit mabuk (hilang fikiran), maka dia tidak akan merasa kepedihan bencana yang sedang menimpanya ketika sedang dalam keadaan mabuknya. Tetapi setelah tersedar dia akan merasa kepedihan itu.

Seperti juga dengan hati yang terbiar, tidak dijagai dan tidak dibersihkan akan menjadi laksana tanah yang ditumbuhi lalang, gersang, bersemak dan bersarang padanya segala binatang2 buas., lalu berkaratlah dia (hati) disebabkan kekotoran yang terdapat padanya. Maka terhindarlah ia untuk disimpankan padanya rahsia2 Allah dan terhijablah ia dari pandangan Allah Taala. Hatinya akan mudah terisi dengan pengaruh syaitan dan akan bersarangnya syaitan dan kuncu2nya lalu terbelenggulah hati itu dengan kehendak syaitan yang mencetusnya daripadanya segala amal2 yang buruk dan jadilah dia manusia yang jahat perilakunya.

و من يكن الشيطا ن له قر ينا فساء قرينا

An-Nisa’: 38

“Dan barangsiapa yang mengambil syaitan menjadi temannya, maka buruklah teman yang dipilihnya itu”.

Dan ancaman Allah dalam AlQuran lagi:

 بل ر ا ن على قلو بهم ما كا نو ا يكسبو نكلا

(Al-Muthaffifin: 14)

“Bahkan, apa yang mereka usahakan itu menjadi karat di dalam hati mereka”.

Berapa ramai yang merasai ketaatan pada tuhan tapi sebenarnya mereka tidak taat padaNya! Betapa banyak kenikmatan yang memutuskan pertalian tuannya daripada Tuhan yang memberi nikmat! Betapa ramai yang terlalai diberikan Allah akan nikmat tersedar dari kelalaiannya. Dan betapa ramai pula terlalai sesudah diberikan kenikmatan dan kesedaran yang panjang!

Betapa ramai yang jahat dan berdosa diberikan Allah kurnia sehingga menjadi orang pilihanNya sehingga mencapai tingkatan tinggi kaum Abrar. Sebaliknya betapa ramai juga zahid gugur dari pangkatnya lalu membawa diri ke jalan para kaum yang jahat dan berdosa.

Dan betapa ramai yang terjauh daripada Allah, padahal dia merasa dirinya sudah sampai kepada Allah dan berada disisiNya dan itulah seburuk2 balasan ke atas hamba iaitu terjauh dan terlindung daripada Allah swt.

Diceritakan bahawa seorang Abid (orang yang banyak beribadah) berkata: 
Ya Allah!  Sampai berapa banyak kali aku berbuat maksiat kepadaMu, namun Engkau tidak menyiksaku?!

Lalu Allah mewahyukan kepada Nabi zamannya supaya memberitahunya dengan kata2 ini: 
Katakanlah kepadanya! Sampai berapa banyak kali Aku telah menyiksamu, padahal engkau tidak sedar?! Bukankah Aku telah melindungimu daripada kelembutan kemesraanKu! Bukankah Aku telah mengeluarkan kemanisan munajatmu kepadaKu daripada hatimu?!.

Sesungguhnya terlindungnya hati daripada mengenal Allah dengan hakikat pengenalan merupakan penyiksaan yang paling berat ditimpakan Allah ke atas orang mukmin kerana dia telah terhalang daripada merasai kemanisan zikir dan munajatnya kepada Allah sehingga dia tiada mengenali kemesraan daripada dan kepada Allah. Hatinya telah terpalit kekotoran dan kekaratan.

Imam Ahmad Ar-Rifai telah membahagikan manusia itu kepada empat:

1-   Seorang lelaki yang dijadikan Allah hatinya celek, yang dengannya dapat melihat dengan cahaya keyakinan kepada kelembutan ciptaan Allah dengan penuh kudratNya.

2- Seorang lelaki yang dijadikan Allah akalnya cerdas, yang dengannya dapat memandang dengan cahaya kecerdasan itu kepada janji2 dan ancaman2 Allah taala.

3-    Seorang lelaki yang dijadikan Allah terang rahsianya (kebatinannya), yang dengannya dapat melihat setiap masa dan detik dengan cahaya makrifat kepada Allah taala.

4-    Seorang lelaki yang dijadikan Allah buta matanya (mata hatinya), yang dengannya ia tidak dapat melihat apa pun. 


    و من كا ن في هذ ه أعمى فهو في ا لاخر ة اعمى و أضل سبيلا

    (Al-Isra’:72)

    “Dan siapa yang di sini (didunia) buta matanya, maka di akhirat pula buta juga, dan lebih sesat jalannya”.

    Kaum kafir terlindung oleh kegelapan sesat daripada cahaya petunjuk. Ahli makrifat terlindung oleh kegelapan lalai daripada cahaya taqwa. Ahli taat terlindung oleh kegelapan pandangan taatnya daripada cahaya taufik dan inayah yakni penjagaan Tuhan yang Maha Berkuasa. Maka apabila tersingkapnya tabir2 cahaya itu maka ketika itu nanti mereka akan terlindung daripada yang lainnya dengan cahaya itu.

    Tegasnya sesiapa yang memandang kepada gerak-geriknya dan perbuatannya dalam hal2 mentaati Allah, akan menjadi terlindunglah ia dari Tuhannya dan jadilah ia sebagai seorang yang muflis. Begitu juga, sesiapa yang memandang kepada Penggerak amal ibadat itu, akan menjadi terlindunglah ia dengannya daripada pemandangan amal ibadat itu.

    Berkata An-Nassaj rahimahullahu taala: 
    Sesiapa yang memandang dirinya ketika berbuat ketaatan, tidak akan terlepas dia daripada ketakjuban diri. Siapa yang memandang kepada manusia, tidak akan terlepas daripada sifat riyak. Sesiapa yang memandang kepada ketaatan, tidak akan terlepas daripada ghurur (terpedaya), dan siapa yang memandang kepada pahala, tidak akan terlepas daripada hijab (tabir dan dinding).

    Tetapi, siapa yang memandang hanya kepada Tuhan Maha Tinggi, maka itulah yang dikatakan di tempat duduk kebenaran di sisi Raja Maha Berkuasa!

    Semua amalan yang dibuat kerana Allah, untuk Allah adalah tenaga penggeraknya bersumber daripada kurnia Allah taala sendiri, yang tanpa tenaga dan takdir itu niscaya manusia tidak akan sanggup membuatnya. Manusia hendaklah sentiasa mensyukuri atas segala nikmat besar itu, iaitu nikmat yang membolehkan dia menjalankan ketaatan dan kebaikannya kepada Tuhannya.

    Kemudian amalan yang ditujukan kepada TuhanNya mestilah disertai dengan penuh kejujuran dan keikhlasan tidak dicampuri niat sampingan lain. Dengan kata lain dia tidak memandang kepada amalan itu samaada susah atau senangnya, kerana keikhlasan hanya pada RabbuNya tidak pula diharapkan balasan daripadaNya, laksana pekerja yang mengharapkan upah gajinya di akhir bulan.

    Nabi saw bersabda:
    ر ب حسنة يعملها ا لر جل لايكون له سيئة أضر عليه منها. ورب سيئة يعملها لا يكون له حسنة أنفع له منها

    “Betapa banyak kebajikan yang diamalkan orang, tidak ada suatu kejahatan baginya yang lebih merbahaya ke atas dirinya daripada kebajikan itu. Dan betapa banyak kejahatan yang dibuat orang, tidak ada suatu kebajikan baginya yang lebih bermanafaat daripada kejahatan itu”.

    Sabtu, 20 Februari 2010

    Jangan robohkan doktrin wala', taat dan thiqah.

    Wala’, taat, thiqah adalah kalimah yang begitu popular dalam gerakan Islam seperti Pas. Doktrin inilah yang menjadikan asas dan tiang kepada perjuangan Pas sehingga mampu bertahan sampai hari ini. Setiap ahli Pas sudah berbai’ah ketika mengisi borang ahli Pas. Walaupun ada pemimpin yang cabut lari, ahli tetap bersama dengan roda putaran Pas. Mereka tetap dengan Pas, kerana mereka taat selagi pemimpin tidak menyelewing dengan menyertai pihak musuh.

    Mereka sudah diajar oleh baginda nabi SAW ketika melakukan Baiat al-Aqabah yang terkenal sebelum baginda berhijrah. Rasulullah s.a.w bersabda Maksudnya,

    “Berbaiahlah kepadaku di atas ketaatan dan mendengar (perintah) di atas cergas dan malas, bersedia bernafkah (memberi sumbangan harta benda) di masa susah dan senang, menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, bangun untuk menegakkan agama Allah swt tanpa mengendahkan celaan orang yang mencela, dan kamu berbaiah untuk menolongku apabila aku tiba ke negeri kamu dan mempertahankan aku apa yang kamu lakukan untuk mempertahankan diri kamu sendiri, isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu, jadi untuk kamu ialah balasan syurga”.

    Hebat macam mana seorang pemimpin kalau ia telah keluar dari Pas ia tidak akan ditaati. Contoh yang boleh kita lihat Datuk Asri haji Muda orang yang hebat ketika itu dengan kelicikan berpolitik dan seorang pidato yang ulung di negara ini. Tetapi apabila beliau keluar daripada Pas maka ia menjadi melukut di tepi gantang.

    Apakah kita hendak kata bodoh kepada ahli Pas yang wala’ kepada arahan pimpinan apabila calon yang bertanding di kawasan itu bukan calon Pas. Walaupun peringkat jentera parti bermatian mahu calon Pas yang bertanding. Tetapi kepimpinan tetap juga hendak meletakkan calon di kalangan rakan Pakatan Rakyat (dulunya Barisan Alternatif).

    Walaupun peringkat akar umbi tahu bahawa kekuatan jentera dan ahli di tangan Pas. Tetapi apabila keputusan sudah dibuat maka ia dipatuhi oleh ahli Pas. Mereka bertungkus lumus untuk memastikan calon rakan menang. Semuanya ini adalah contoh wala dan thiqah kepada pemimpin.

    Dalam berjamaah mana ada keputusan yang diputuskan oleh jamaah semuanya ahli bersetuju. Kalau hendak tunggu semuanya bersetuju maka tidak akan bertemu keputusan.

    Sama seperti dalam syarikat mana ada keputusan yang 100% di setujui oleh ahli mesyuarat. Hatta di zaman nabi SAW pun apabila keputusan diputuskan oleh nabi SAW ada yang tidak berpuas hati contohnya, peristiwa pembahagian ghanimah selepas daripada peperangan Hunaian.

    Rasulullah saw telah berkenan untuk menyerahkan ghanimah kepada orang Quraisy yang baru memeluk Islam. Tindakan ini telah menyebabkan kaum Ansar kurang senang dan ada antara mereka mengatakan;

    “Semoga Allah mengampuni Rasul-Nya, dia memberi Quraisy dan membiarkan kita padahal pedang-pedang kita masih menitiskan darah mereka”

    Rasulullah saw mendengar berita tersebut dan baginda mengumpul kaum Ansar dan bersabda;

    “Hai kaum Ansar, aku telah mendengar perkataan kamu! Bukankah ketika aku datang kamu masih dalam keadaan sesat kemudian Allah memberikan hidayah kepada kamu dengan perantaraan aku? Bukankah ketika itu kamu saling bermusuhan kemudian Allah menyatukan hati kamu dengan perantaraan aku? Bukankah ketika itu kamu masih hidup menderita kemudian Allah mencukupkan kamu dengan perantaraan aku?”

    Setiap kali Rasulullah saw bertanya, mereka menjawab,

    “Benar! Sesungguhnya Allah dan RasulNya lebih pemurah dan utama”.

    Rasulullah saw meneruskan,

    “Hai kaum Ansar, apakah kerana kamu marah kerana tidak menerima sampah dunia yang tiada nilainya? Dengan “sampah” itu aku hendak menjinakkan suatu kaum yang baru sahaja memeluk Islam sedangkan kamu semua telah lama Islam. Hai kaum Ansar, apakah kamu tidak puas melihat orang membawa pulang kambing dan unta sedangkan kamu pulang membawa Rasulullah saw? Demi Allah, apa yang kamu bawa pulang adalah lebih baik dari apa yang mereka bawa.”

    Ini berlaku di zaman nabi SAW yang masih menjadi contoh yang hjidup pada ketika itu. Maka apalah sangat di zaman kini yang semakin jauih daripada contoh nabi SAW.

    Kerana itulah perjuangan Pas memastikan keimanan sentiasa menjadi tulang belakang dalam perjuangan Pas yang dapat membentuk jiwa dan roh yang hidup dengan sinar islam. Kerana dalam perjuangan yang panjang dan jauh pasti akan hanya mendatangkan keletihan bagi jiwa-jiwa yang tidur dan lemah, kosong daripada nilai keimanan.

    Namun diyakini, jiwa yang hidup dan tersinar darinya pancaran Islam yang tidak putus pasti akan dapat mendatangkan kekuatan yang akan memastikan setiap ahli itu akan terus berada di dalam jalan juang yang panjang dan jauh ini. Dalam medan pertempuran kita menghadapi musuh, kita memerlukan persiapan dari pelbagai segi: bilangan yang cukup, keperluan yang lengkap dan kesediaan fizikal yang mantap. Namun jangan kita lupa akan persiapan dasar yang paling utama iaitu ketaqwaan dan keimanan.

    Maka jangan kita abaikan bekalan paling utama dalam perjuangan kita iaitu tarbiyah ketuhanan. Kerana ini adalah pendorong yang dijanjikan jaminan kejayaan oleh Allah sebagaimana firmannya:

    “Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa dan orang-orang yang berbuat kebajikan” (An-Nahl:128)

    “Katakanlah: Semuanya (datang) adalah dari sisi Allah” (An-Nisaa:78)

    Kalau pemimpin tidak ikhlas mereka akan lari, kerana Pas bukan sesuai untuk orang jahat. Jangan pula kita menuduh bahawa wala’ , thiqah ini candu dalam Pas untuk membolehkan pemimpin melalikan pengikut.

    Ini satu tuduhan yang berat. Perlu disedari kebanyakan ahli Pas ini mereka juga pemimpin, sekurang-kurangnya pemimpin di peringkat cawangan atau lajnah Kalau kita tidak taat nanti orang pula tidak taat kepada kita, akhirnya yang hancur ialah Pas, yang ketawa ialah umno BN Walaupun kita marah kepada pemimpin tetapi jangan kita merobohkan “Intitusi” wala’ taat dan thiqah.

    Kita boleh melahirkan rasa tidak puas hati kepada jamaah di majlis yang sepatutnya, tetapi bukan dalam blog. Menceritakan keaiban parti dalam blog sama seperti mendedahkan keaiban suami isteri kepada musuh dan musuh akan adu domba supaya ia menceraikan isteri dan dia akan berkahwin dengan bekas jandanya.

    Faedah Taat, wala’ dan thiqah -Ahli dapat menunai tugas mengikut arahan parti supaya tidak menyalahi strategi parti

    * Pas mampu mengerahkan ahli untuk turun demo yang besar seperti BERSIH, Mansuh ISA, PPSMI
    * Pas mampu mengerahkan tenaga dalam setiap kali pilihanraya tanpa diupah -Supaya tidak timbul jamaah dalam jamaah.
    * Dapat bertindak secara jama’i bukan individu. -Supaya kesannya terasa kepada jamaah dan masyarakat kerana ia dilakukan oleh parti.
    * Seandainya berlaku kegagalan ia tanggung oleh jamaah bukan oleh individu.
    * Dapat mengimbangkan di antara sikap yang berbagai-bagai di dalam parti, kerana ada orang yang keterlaluan, ada orang yang lambat dan ada yang sederhana.

    Sejarah membuktikan mereka tidak taat, wala’ dan thiqah kepada jamaah akhirnya menyertai umno. Teringatkah kita tokoh-tokoh seperti ustaz Mohd Nor Idris, ustaz Mustafa Taib, Wan Ismail Machang yang lantang mengkritik Pas dan pemimpin kerana bertahalluf dengan Parti Semangat 46 kerana parti ini adalah warisan umno. Akhirnya mereka bersama dengan umno apabila Pas berpisah dengan parti Semangat 46.

    Adakah mampu Pas untuk melakukan demikian kalau kita cuba memusnahkan “institusi doktrin” yang sudah lama dibina. Umno gagal meroboh daripada luar, jangan pula kita sendiri yang hendak membantu merobohkan. Umno gagal hendak membina doktrin ini, mereka hanya boleh hidup dan bernafas dengan wang dan kuasa sahaja. Umno tidak ada wala’, taat dan thiqah, tetapi Pas ada perkara ini.



    Bahan dikutip dari pasjerai.com.