Khamis, 1 Julai 2010

Peranan Mujtahid dalam perkara hukum

Apabila seseorang hakim menetapkan hukum lalu dia berijtihad, dan ijtihadnya itu benar, maka dia mendapat 2 pahala. Apabila dia menetapkan hukum lalu dia berijtihad dan ijtihadnya itu salah, maka dia mendapat satu pahala. (HR Bukhari dan Muslim)

Segala permasalahan hukum muncul seiring dengan perubahan zaman. Jika zaman Nabi saw dulu tidak dikenal dengan bayi tabung, maka tidak bererti bahawa penetapan hukum ehwal perkara tersebut tiada dalam Islam. Pada titik inilah jalan ijtihad diperlukan.

Pintu ijtihad kata Syeikul Islam Ibnu Taimiyah, akan selalu terbuka. Bila saja boleh dilakukan. Kerananya, peranan mujtahid sangat diperlukan dalam mengambil perkara hukum. Lantas, mujtahid yang bagaimana?...
Istilah mujtahid asal kata ijtahada, yajtahidu, ijtihadan, yang bersumber dari kata dasar jahada, yang berkemampuan. Jika ada orang yang bersungguh2 mencapai satu keputusan hukum Islam tentang kes yang belum jelas dalam Quran atau Hadith, maka orang itu disebut mujtahid.

Menurut Iman Al-Amidi, mujtahid adalah orang yang mencurahkan segala kemampuan dalam mencari hukum Islam yang masih bersifat zhanni (belum jelas dan tagas) dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Dengan catatan, itu dilakukan benar2 secara maksima sesuai dengan pengetahuan Islamnya.

Ulama ushul fiqih sepakat bahawa ijtihad merupakan aktiviti pemikiran. Sehingga, mujtahid boleh diertikan sebagai seorang yang berupaya mencurahkan segala kemampuannya secara maksimal dalam memperoleh ketetapan hukum Islam. Sebab itu hasil mujtahid tidk bererti mutlak benar. Ia hanya bersifat relatif. Lihat HR Bukhari dan Muslim di atas tadi…


Dasar hukum tentang ijtihad terdapat dalam al-Quran. Diantaranya, pada ayat An-Nisa 59..’Hai orang2 yang beriman, taatilah Allah dan taatilah RasulNya, dan ulul amri (pemimpin) di antara kalian. Kemudian jika kamu berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah pada Allah (al-Quran) dan RasulNya (as-Sunnah).’

Para ulama ushul fiqih telah menetapkan beberapa syarat untuk menjadi seorang mujtahid. Jadi ada syaratnya..bukan sewenang2nya boleh berijtihad! Ini untuk menghindari berlakunya penyelewengan pada ketentuan hukum Islam. Dia disyaratkan memiliki pengetahuan mendalam tentang al-Quran dan as-Sunnah. Boleh membezakan mana satu ayat dari al-Quran dan mana dari Hadith. Kemudian dia memahami dan menguasai bahasa Arab dalam segala aspek kebahasaan yang ada di dalamnya. Dan tentu, dia pula alim dalam ilmu ushul fiqih dan tahu tentang maqasid as-syari’yyah (seluk beluk) maksud syara’ secara mendalam.

Menurut Imam Jalaluddin As-Sayuti, mujtahid itu memiliki beberapa tingkatan, iaitu al-mustaqil, muntasib, al-muqayyad, at-tarjih dan al-fitya. Banyak tuu..! Mustaqil adalah tingkatan mujtahid yang mengambil keputusan hukum berdasarkan kaedah dan teori sendiri. Ada empat mujtahid terkenal pada tingkatan ini seperti Imam Malik, Imam Hanafi, Imam Syafi’ie dan Imam Hambali.

Sedangkan muntasib adalah tingkatan mujtahid yang memiliki cukup pensyaratan, tetapi dia tidak memiliki kaedah dan teori sendiri dalam mengambil hukum.

Mujhahid pada tingkatan muqayyad pula memiliki keterkaitan dengan imam mazhabnya, tapi secara sendiri membangun kaedah dan teori secara sendiri. Dibawah tingkatan ini, ada tingkatan yang disebut mujtahid at-tarjih, iaitu si mujtahid hanya boleh menghafal kaedah para imam mazhabnya sahaja. Sementara pada tingkatan al-fitya, mujtahid tidak memiliki kaedah sendiri dan juga tidak sanggup menghafal teori para imam mazhabnya.

Ada dua sistem yang dikenal dalam pengambilan ijtihad. Sistem tersebut boleh dilakukan melalui kaedah kebahasaan atau kaedah2 syari’yyah. Pada sistem kebahasaan, yang diteliti adalah aspek2 kebahasaan seperti pemahaman teks yang khusus dan umum, mutlak dan terbatas, dan seterusnya. Sedangkan pada sistem syari’yyah, dilakukan dengan menggali hukum melalui pensyariatan hukum.

Sumber aku ambil dari pemahaman pembacaan…sekiranya tersalah harap beri teguran.

Tiada ulasan: