Ahad, 31 Januari 2010

Al-Quran Kitabullah

Alif, Lam, Ra, Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya dengannya kamu dapat mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya (petunjuk) dengan izin Tuhan ke jalanNya yang Maha Perkasa dan Maha Terpuji”. Ayat 1 – surah Ibrahim.

“(iaitu )Allah yang mempunyai apa yang di langit dan apa yang di bumi. Celakalah orang2 kafir kerana siksaan yang keras”. Ayat 2 – surah Ibrahim.

“(iaitu) orang2 yang memilih hidup di dunia dari akhirat dan menghalang jalan Allah, dan mencari (jalan) yang bengkok. Mereka itu dalam kesesatan yang jauh.” Ayat 3 – surah Ibrahim.

Al-QURAN yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw merupakan satu panduan dan petunjuk melengkapi pelbagai rahsia, hikmat dan hikmah kepada seluruh umatnya yang mahu mengambil pengajaran daripadanya. Intipatinya penuh dengan pelbagai ilmu dan pengetahuan serta panduan yang dapat membawa manusia ke jalan yang selamat.

Diturunkan dalam bahasa Arab kerana memuliakan bangsa yang melahirkan rasul yang terakhir. Juga sebagai sunnah Allah untuk menurunkan kitab dan wahyuNya dengan menggunakan bahasa dan lisan kaum rasul yang diutuskan.

“Kami tiada mengutus seorang rasul melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya dia menerangkan kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya, dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya. Dia Maha Perkasa lagi maha Bijaksana”. Ayat 4 – surah Ibrahim.

Oleh kerana bahasa Arab adalah bahasa Al-Quran maka umat Islam disarankan mempelajari bahasa itu untuk memahami maksud isi Al-quran itu. Bahkan di kalangan berbahasa Arab terdapat banyak ayat di dalam Al-Quran itu yang tidak dapat difahami oleh bangsa Arab sendiri. Inilah kerana gaya bahasa dan ketinggian sasteranya, bukti nyata dari Allah yang menyusunnya dengan makna dan kata2 yang hebat sebagai mukjizat pada rasul pilihannya Muhammad saw.

Sehinggakan ketinggian ilmu sasteranya menempelak golongan Musryikin Mekah pada zaman tersebut yang terkenal dengan kewibawaan dalam sastera dan syairnya agar membuat satu surah seumpamanya. Ancaman ini merupakan cabaran Allah kepada mereka yang tidak mempercayai akan kebenaran wahyu Allah yang diturunkan kepada Rasulullah saw.

Surah Al-Baqarah ayat 23.

“Dan jika kamu meragui akan apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba Kami (Muhammad), maka buatlah satu surah sepertinya dan panggillah saksi2 kamu lain daripada Allah, jika kamu orang yang benar”.

Al-Quran adalah satu kitab suci dari Allah yang diturunkan kepada baginda Rasulullah melalui perantaran malaikat Jibrail yang dalamnya terkandung pengajaran yang melengkapi dari sudut penceritaan kejadian alam dan manusia, sejarah para2 Nabi , perintah dan cerita2 melalui perumpamaan, hukum-hakam dan pelbagai ilmu, hikmah dan hikmat untuk umat Nabi saw sesuai hingga ke akhir zaman.

Ketinggian bahasa sasteranya kadangkala memerlukan orang2 tertentu untuk menafsirkannya. Contoh seperti yang disebut oleh Abu Hurairah r.a dalam riwayat Mujahid dan daripada Ibnu Abbas r.a bahawa katanya:

“Aku tidak mengetahui apakah itu “ Fathirul Samawatul wal Ard’” sehinggalah datang dua orang arab yang bersumpah ditepi telaga dan seorang daripadanya berkata, “Ana Fathiruha” yang bermaksud ‘akulah yang membuatnya’ (memulakan penciptaannya).” Dari Al-Itqan Fi Ulum, Jilid 3, mukasurat 452.

Bukan sebarangan orang boleh menafsir ayat2 Al-Quran. Ilmu tafsir ialah ilmu mengenali hikmah al-Quran. Allah sendiri ada menyebut perkataan TAFSIR dalam firmannya melalui ayat 3 Surah al-Furqan.

“Dan tidaklah Kami mendatangkan kepadamu sesuatu perumpamaan melainkan mendatangkannya dengan hak (benar) dan sebaik2 tafsir”.

Dr Manna’ Khalil Qathan dalam Mabahis Fi Ulam Quran menyebut maksud tafsir dari sudut bahasa ialah penerangan atau menyingkap sesuatu dan menjelaskan sesuatu rahsia.

Makna tafsir dari ayat di atas (Al-Tafsir) menurut Imam Zarqasyi bermaksud ilmu untuk memahami kitab Allah yang diturunkan kepada rasulullah saw serta menjelaskan maknanya dan mengeluarkan hukum dan pengajaran.

Menurut Ibnu Abbas perkataan (sebaik2 tafsir) dari ayat diatas membawa maksud penjelasan.

Manakala menurut ulama dan majoriti ahli ilmu, perkataan tafsir tadi ialah ilmu yang mengkaji maksud lafaz ayat, hukum serta pengajaran dari al-Quran.

Penafsiran al-Quran dilakukan demi memahami maksud sebenar disebalik perumpamaan2 yang digunakan di dalam al-Quran iaitu bagi menyampaikan sesuatu maksud atau hukum dan perintah dari sesuatu ayat atau memahami tegahan dan larangan di sebalik iktibar dan penjelasan keburukan sesuatu perkara. Dengannya ia dapat mencungkil hikmah dan rahsia yang tersirat di sebalik firman Allah dan kalam Allah yang berupa mukjizat.

Dalam surah al-Baqarah ayat 269 Allah berfirman:

“Sesungguhnya Allah memberikan hikmah kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan barang siapa yang diberikan hikmah, maka sesungguhnya dia telah mendapat kebaikan yang sangat banyak”.

Menurut riwayat Ibnu Abi Talhah yang dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim sesungguhhnya Ibnu Abbas r.a menafsirkan ayat ini dengan berkata:

“ Diberikan hikmah itu bermaksud mengenal al-Quran, memahaminya serta mengetahui nasakh dan mansukh, ayat2 muhkamat dan mutasyabihat, mengetahui yang awal dan yang akhir diturunkan serta mengetahui halal dan haram dan yang berkaitan dengannya”.

Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud bahawa Nabi saw pernah bersabda:

“Barangsiapa yang berkata sesuatu perihal al-Quran dengan menggunakan akalnya atau dengan apa yang tidak diketahuinya, maka bersedialah dia dengan tempat di neraka”.

Dan sebahgian daripada ayat 33 dari surah Al-A’raaf Allah berfirman:

“……(mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-ngadakan terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui.”

Islam bersendikan al-Quran dan al-Sunnah. Dari dulu para ulama mempertahankan kesucian dan keaslian Islam dari tafsiran yang menyimpang dari dua unsur di atas. Para sahabat, golongan salafussoleh dan ulama2 terdahulu tidak menafsirkan al-Quran melainkan dengan berpaksikan dalil dan hujah yang jelas datangnya daripada Allah dan RasulNya.

Seperti yang dijelaskan sebelum ini terdapat ayat2 yang tidak boleh ditafsirkan hanya Allah swt sahaja yang mengetahuinya dan tidaklah menjadi keperluan bagi kita untuk menafsirkannya kerana tidak tiada menafaat untuk mengetahuinya. Hanya sanya Allah yang mengetahui kerana Ia Maha Mengetahui. Contohnya seperti nama2 Asyhabul Kahfi…berapa orang dan anjing adakah termasuk sekali, juga nama anjing tersebut. Perbuatan ini ditegah oleh para ulama daripada diperbincangkan kerana ia membuang masa dan mengurangkan akal. Allah sendiri melarang dari berbuat demikian. Sila rujuk ayat 22 surah al-Kahfi.

Jadi penafsiran al-Quran hanya boleh dibuat ahlinya yang mempunyai ilmu dan kefahaman yang mendalam. Di zaman Rasulullah saw baginda sendiri berperanan sebagai perujuk, penerang dan pembimbing serta penafsir kepada Al-Quran.

Sebuah hadith riwayat dari Abu Zar ra, bahawa baginda Nabi saw bersabda:

“Tidaklah tertinggal sesuatu yang dapat membawa ke syurga dan menjauhkan daripada neraka melainkan telah diterangkan kepada kelian”.

Selepas kewafatan Nabi saw segala penjelasan daripada baginda tidak semua sampai kepada kita umat di akhir zaman ini kerana terputusnya sanad dan tiada penyusunan yang sempurna dibuat di zaman tersebut kecuali sebahgian yang terselamat dan bertahan ke hari ini.

Tetapi Alhamdulillah dengan usaha gigih para ulama di zaman sahabat diteruskan oleh para tabiin dan seterusnya oleh para ulama2 dari zaman ke zaman sebagai pemegang amanah ilmu dan amal keaslian Al-Quran tetap terpelihara.Ini sesuai dengan firman Allah dalam surah Al-Maidah:17.

“Sesungguhnya Kami yang mengumpulkan Al-Quran itu bagi kamu dan Kamilah yang akan membacakannya.”

Tiada ulasan: