Jumaat, 29 Mei 2009

Tasawuf dan Tarekat : Yang haq dan yang bathil.

Penyelewengan demi penyelewengan dari orang perseorangan ataupun kumpulan yang mengaku dari ajaran sunnatullah tapi ternyata sesat kian berkembang di zaman moden ini. Untuk menutup kesesatan, mereka berselindung dengan menonjolkan melalui ajaran tarekat ciptaan sendiri yang tidak tahu dari hujung pangkalnya.

Dengan sistem pendidikan masakini yang kelam kabut menenggelamkan insitusi keagamaan perlahan-lahan. Tiada lagi metode tarbiyyah yang diisi kepada penuntut seperti di zaman terdahulu. Semuanya berpaksikan sistem 'short-cut' dan mementingkan sekeping ijazah. Apatah lagi kekadang untuk ke Doktor Falsafah, PhD dan sebagainya penuntut guna pakai kaedah "paste n copy" (termasuk jugak aku..pulak). Tahap pencapaian keilmuan walaupun tinggi ditambah dengan kemudahan teknologi pembelajaran tapi tidak akan sesekali menandingi alim-ulamak dahulu. Nawaitu orang terdahulu lebih dari belajar untuk beramal dan mengembangkannya pula pada masyarakat. Sekarang jangan marah kalau dikatakan untuk mencari makan aja atau untuk dapatkan jawatan dan kedudukan yang lebih baik. Dan dengan ilmu yang sejemput itu sudah berani menilai dan menghukum ulama terdahulu. Bahkan sampai ke tahap menyesatkan kitab2 ulama tertentu.
Jadi fikirkanlah kalau diri sendiri pun tidak mampu menterjemahkan ilmu dalaman dalam bentuk kitab atau bahan rujukan awam janganlah pepandai sengaja mencari kesalahan orang lain yang tahap ilmu sendiri pun tidak seberapa mana. Kalau sang bijak-pandai pun sudah mula memperlekehkan para-para alimin sudah tentu membuka jalan pada yang buta ilmu menjauhkan diri dan mula mencari alternatif lain. Maka lahirlah golongan yang mencari kesempatan mendakwa mereka itu dan ini. Ajaran yang bertopengkan kepentingan diri tanpa ilmu dan tarbiyyah keislaman inilah yang sesat sesesatnya.

Media masa pun kekadang membantu menyemai benih-benih kebencian masyarakat pada golongan berbau keislaman itu sendiri. Drama atau filem memaparkan golongan yang dikatakan alim itu sesat atau anti pembaharuan banyak ditonjolkan. Dan yang paling sedih digambarkan cara berzikir itu sendiri seperti melompat-lompat,gelengan kepala dan hayunan badan. Tahukah kita setiap perlakuan sedemikian adalah mengikut cara tarekat itu sendiri dan yang melakukannya adalah ahli2nya sahaja dan majlisnya pun hanya untuk ahli tarekat berkenaan. Kita hanya melihat zahirnya sahaja tapi yang bathinnya hanya ahli2 jamaah tarekat itu yang mengalami dan mengetahuinya. Bukankah ajaran sesuatu tarekat itu untuk ahlinya sahaja dan kita sebagai orang luar tidak perlu menghukum dari perlakuan mereka itu. Mereka tau apa yang mereka perbuat. Tarekat itu sendiri adalah "the inner and asetoric dimension of Islam". Ia berkaitan denga soal2 dalaman yang sering disebut bathiniah. Mereka yang melakukan zikir dengan kesadaran jiwa, zikirnya akan menggetarkan jiwa yang gelap menjadi sangat terang dan akan mendapatkan ketenangan yang sangat luar biasa. Dimana nak letak maksud hadith dari Rasulullah saw yang menganjurkan kita bezikir sehingga ke tahap orang menggelar kita gila.

Jadi, tak usahlah kita berprasangka atau cepat melatah melihat perbuatan orang yang kita sendiri tidak berpengetahuan tujuannya yang ia sendiri mengetahuinya. Atau masuklah kumpulan jemaah terekat tersebut dan jadilah jauhari yang mengenal manikam. Ataupun bersikap diam dan bersangka baik. Banyak kemungkaran di depan mata saban hari disenyapkan bermula dari pihak yang berpengaruh sampai ke orang awam tua dan muda. Mabuk, zina dan mengedik terloncat-loncat di disko2 dan kelab2 malam berlaku saban hari. Dan perkara sedemikian sudah jadi seperti satu kebiasaan pada kebanyakan orang. Hukum halal haram sudah tidak dipedulikan. Tiada siapa pun yang bsing. Bahkan jabatan2 yang terlibat dalam perkara sedemikian pun tak berani bersuara. Maka tepatlah apa yang disabdakan oleh Nabi saw : " Sesungguhnya manusia itu banyak berdalih".

Apakah kita sudah benar-benar Islam dari mereka yang juga Islam? Karena yg beragama Islam belum tentu sudah Islamnya. Dan yang sudah Islam belum tentu mukmin dan yang mukmin itu belum tentu muslimnya. Rasulullah saw bersabda: "kelak umatku akan berpecah menjadi 73 firqoh yang 72 bulat-bulat masuk neraka, dan yang selamat hanyalah 1 firqoh" Sahabat bertanya:"siapa yang satu firqoh itu ya Rasulullahl?" Baginda menjawab: "Ahlul sunnah wal jamaah".

Lihatlah definasi tasawuf itu sendiri dari kacamata ahli2 sufi terkenal:

Al-Junaid al-Baghdady:
"Tasauf ertinya Allah mematikan dirimu dari dirimu, dan menghidupkan dirimu bersama denganNya."

"Tasauf adalah engkau berada semata-mata bersama Allah swt. Tanpa terikat dengan apa pun."
Muhammad al-Jurairy:
"Tasauf bererti memasuki setiap akhlak yang mulia dan keluar dari setiap akhlak yang tercela."

K.H Ahmad Al-Rafaie, " Tidak ada jalan yang lebih mudah menghampirkan diri dengan Allah kecuali melalui tarekat ".

Tarekat merupakan bagian terpenting dari pelaksanaan syariat Islam di bidang Tasauf. Mempelajari ilmu Tasauf dengan tidak mengetahui dan melakukan tarekat dianggap sia-sia.
Prof. H. Abu Bakar Acheh dalam bukunya ‘Syariat Ilmu Fikah Menurut tarekat Kadriah’ berkata, " Dalam ajaran Tasauf diterangkan bahwa syariat itu hanya peraturan belaka, sementara tarekat merupakan perbuatan untuk melaksanakan syariat itu. Apabila syariat dan tarekat sudah dapat dikuasai maka lahirlah hakikat, yang tidak lain adalah memperbaiki hal ihwal zahiriah (yakni akhlak yang mulia)".

Menurut Imam Al Ghazali tarekat adalah sebagian perjalanan syariat batiniah’. Walau bagaimanapun untuk menjalani tarekat, menurut Imam Malik dan Imam Al Ghazali, memerlukan kekuatan di bidang ilmu syariat terutama di bidang Ushulludin (Tauhid).
Kelebihan ilmu tarekat amat banyak. Menurut Imam Al Ghazali di dalam kitabnya Al Munkizu Minad Dhalalah bahwa kelebihan ilmu tarekat itu akan menjadikan seseorang yang menjalaninya mempunyai akhlak yang mulia (zahir dan batin) menepati akhlak nabi.

Kata Sheikh Muhammad Al Sulaiman," Barang siapa yang menjalani ilmu tarekat ia akan mendapat kemenangan di dunia dan di akhirat serta kesudahan matinya dalam kebajikan (Husnul khotimah) ".

Ahli-ahli tarekat senantiasa bersifat tawaduk dan menjauhi takabur (ego). Kata Sheikh Syed Muhammad Saman," Orang yang bersusah-susah dan bersunguh-sungguh menempuh jalan riadhatun nafsi (latihan melawan nafsu) dia akan mencapai darjat yang tinggi di sisi Allah SWT ".

Demikian kelebihan-kelebihan batin yang disebut di dalam kitab Sirrus Salikin tentang kelebihan tarekat. Sementara kelebihan zahiriah lainnya adalah yang menjalani ilmu tarekat ia akan mendapat kekuatan ukhwah, mendapat pertolongan Allah dari tentangan musuh, menjadikan dia taat kepada pucuk pimpinan, gigih berjuang dan berkorban dsb. Ini dibuktikan oleh kajian pihak musuh Islam tentang puncak kekuatan umat Islam dahulu. Pada zahirnya mereka tampak lemah di bidang material tapi susah untuk ditumpas dan dijajah diri, akal dan jiwa mereka. Dalam tulisan2 sumber orientalis, mereka melabelkan tentera Islam dengan gelaran "They were horsemen by day and ascetics by nights." iaitu "Mereka itu (tentera Islam) adalah bagai singa di siang hari dan rahib di malam hari." Ini adalah kerana tentera2 Islam contohnya di zaman Salahuddin Al-Ayubi seorang yang mengamalkan tarekat.

Laurens Of Arabian salah seorang orientalis sedunia, telah membuat kajian-kajian tentang puncak kekuatan umat Islam dan didapati bahwasanya kekuatan umat Islam adalah karena di barisan depannya adalah terdiri dari ahli-ahli Tasauf dan ahli-ahli tarekat. Mereka adalah orang-orang yang paling gigih menentang penjajahan dan menangkis kepura-puraan yang ditaburkan oleh musuh-musuh Islam. Laurens telah membuktikan hujjahnya dengan sejarah, bagaimana gerakan tarekat Idrisiah di Maghribi (Moroko) berhasil dengan gemilang merebut kemerdekaan dari penjajajah.

Khalifah2 kerajaan Osmaniah dan para tenteranya adalah terdiri dari ahli-ahli tarekat. Mereka berkhalwat beberapa hari sebelum keluar berperang. Contohnya seperti Sultan Muhammad Al Fateh, sultan yang mengasaskan Empayar Osmaniah adalah ahli tarekat. As Syahid Omar Mokhtar pejuang terakhir benteng pertahanan terakhir khalifah Osmaniah adalah pengamal tarekat. Begitu juga As Syahid Hassan Al-Bana seorang yang bertarekat.

Di Nusantara sendiri pejuang2 kemerdekaan kebanyakan adalah pengamal2 tarekat belaka seperti Tokku Paloh diikuti oleh anak2 murid beliau seperti Dato Bahaman, Mat Kilau waima almarhum Syeikh Daud Al Fathani bila menpertahankan tanah airnya dari serangan tentera Siam. Begitu juga tokoh ulama Indonesia seperti Raja Haji di Riau dan Imam Bonjol di Aceh.

Setengah dari mereka bukan sekadar menyumbang di dalam perjuangan Islam menentang penjajah, malah mereka juga membangunkan pendidikan dan perkembangan Islam serta menghasilkan kitab-kitab ilmu Tauhid, Feqah dan Tasauf yang menjadi sumber rujukan pada umat Islam di nusantara.

Selain itu niat jahat dan busuk perut pihak orientalis atas arahan pihak kolonial telah menyelidiki juga tarekat-tarekat, antara lain Idrisiah di Libya dan beberapa negara Islam lainnya, termasuk kepulauan Melayu oleh Snouck Hurgronje orientalis Belanda di Indonesia. Hasil kajian dan laporan yang diberikan kepada pemerintah kolonial itulah yang menyebabkan lahirnya kecurigaan terhadap gerakan tarekat dalam Islam.

Laurens Of Arabian telah diarahkan supaya menyelidiki ke dalam masyarakat Islam dengan menyamar sebagai ulama dan mendalami ilmu Islam di Mekah dan Mesir (Al Azhar) dan ia telah bertemu dengan ratusan ulama besar yang mashyur, memperbincangkan tentang cara untuk membiasakan umat Islam di segi kemajuan dunia seperti kebiasaan barat serta ia menyebarkan faham supaya umat Islam tidak terikat dan tidak fanatik kepada aliran mazhabiah.

Pihak penjajajah memandang gerakan tarekat berbahaya bagi kekuasaan mereka. Untuk menyekat dan menghapuskannya, Prof. Haji Abu Bakar Acheh dalam bukunya Syariat telah menyampaikan puncak timbulnya Ordinan’s guru tahun 1925 di Indonesia. Melalui Ordinan’s itu katanya, bagi guru-guru agama yang hendak mengajar agama terutamanya bidang tarekat hendaklah mendaftarkan diri dan mendaftarkan sekaligus kitab-kitab yang hendak diajarkan.
Sementara itu di negara-negara Asia Timur, Laurens Of Arabian mengupah seorang ulama yang anti-tarekat dan anti-mazhab untuk menulis sebuah buku yang menyerang tarekat. Buku tersebut diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa dan dibiayai oleh pihak orientalis. Akibatnya kerajaan Arab Saudi setelah diambil alih oleh pemimpin yang bermazhab Wahabiah yang telah mengharamkan Tasauf dan tarekat. Sedangkan di situlah (Mekah dan Madinah) asal mulanya pusat gerakan tarekat. Aliran faham anti tasauf dan tarekat itu telah menguasai di pusat-pusat pengajian di Timur Tengah dan pusat pengajian di Eropa, sehingga para pelajar termasuk di negara ini yang sekarang telah bergelar ulama mengikuti aliran itu.

Selain menggunakan media masa (buku dan majalah) untuk menghapuskan tarekat sufi, pihak musuh Islam juga menggunakan berbagai cara lain, diantaranya mereka menciptakan tarekat sesat (palsu) dan menyelewengkan tarekat yang sebenarnya dengan menyelundupkan ajaran-ajaran mereka ke dalam gerakan tarekat. Ajaran mereka itulah yang mendakwa konon mendapat wahyu, dilantik menjadi nabi, menjadi Nabi Isa, Imam Mahdi dan lain sebagainya. Di antaranya yang jelas kepada kita adalah gerakan Qadiani, Bahai, Ismailiah di India, pimpinan Agha Khan dll.

Seorang penulis barat A.J. Quine dalam novelnya The Mahdi menyampaikan tentang bagaimana dua badan dunia mewujudkan Al Mahdi palsu untuk merusak keyakinan umat Islam terhadap Al Mahdi yang sebenarnya yang disebut oleh Rasulullah SAW akan muncul di akhir zaman.
Gerakan tarekat sesat (palsu) telah dikembangkan di seluruh dunia dan ini menjadi alasan bagi ulama anti tarekat untuk menguatkan hujjah mereka bahwa tarekat bukanlah ajaran Islam termasuk bertawassul itu suatu perbuatan sirik. Gerakan tarekat sesat tersebut tidak mustahil datang (tersebar) di negara kita sehingga merusak tarekat yang sebenarnya. Akibatnya pihak yang berwenang melakukan penyelidikan atas tarekat sesat tersebut kemudian membuat kesimpulan menyalahkan semua tarekat-tarekat yang ada termasuk tarekat yang haq.

Hasil dari niat jahat orientalis yang senantiasa mencari jalan menghalang kebangkitan Islam umat Islam kini telah ditipu dan telah dijauhkan dengan istilah tarekat oleh orientalis. Ditambah lagi dengan wujud fahaman Islam yang menyeleweng oleh pihak2 tertentu untuk kepentingan sendiri bahkan dari mereka yang buta Islam sendiri. Ayah Pin contohya dan banyak lagi kalau kita lihat dari segi zahir sahaja sudah boleh menduga. Fahaman inilah yang memakai pakaian Islam berhasil bahawa jemaah tarekat adalah bidaah dan menyesatkan.
Ada juga orang yang belajar ambil tahu sedikit tentang ilmu tarekat, dan mengambil kesempatan dengan memperbodohkan para pengikutnya yang sedia jahil atau yang baru berjinak dengan tarekat. Oleh itu bentengkan diri kita dengan ilmu syariat yang menjadi asas kepada perlaksanaan dan pengamalan fardhu ain. Jangan dilupa hingga ada yang mengaku menjadi wali bahkan rasul dan sibuk menceritakan hal-hal kerohanian ciptaannya yang konon diterima dari Rasulullah dan secara langsung dari Allah. Yang peliknya mereka mempunyai pengikut2 pulak hingga sampai tahap gaban taksub padanya. Merekalah manusia durjana yang mendatangkan fitnah ke atas jemaah tarekat yang haq. Kebathilan mereka telah mengatasi yang haq atas perancangan dan strategi yang cukup terancang.

Kalau terdapat kesilapan dari segi pelaksanaan oleh khalifah atau syeikh tarekat yang kemudian (mutaakhirin) ini, itu adalah disebabkan kelemahan pribadi mereka sebagai manusia. Maka tidaklah sepantasnya diambil kesimpulan mengharamkan tarekat yang haq, sama seperti menuduh pengikutnya juga sesat. Sedang mereka terdiri dari orang-orang yang salih dan para Wali Allah.

Dalam penyusunan buku Ar-Risalatul Qusyairiyah misalnya, ia menegaskan bahawa apa yang ditulis dalam risalah tersebut untuk menunjukkan kepada mereka yang salah faham terhadap Tasauf, semata-mata kerana kebodohannya terhadap hakikat Tasauf itu sendiri. Menurutnya Tasauf merupakan bentuk amaliyah, roh, rasa dan pekerti dalam Islam itu sendiri. Ruhnya adalah firman Allah swt.:

"Dan jiwa serta penyempurnaannya, maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang-orang yang mengotorinya.," (Q.s. Asy-Syams: 7-8)

"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang membersihkan diri dan dia berdzikir nama Tuhannya lalu dia solat." (Q.s. Al-A’laa: 14-15)

" Dan ingatlah Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang alpa." (Q.s. Al-A’raaf: 205)

"Dan bertaqwalah kepada Allah; dan Allah mengajarimu (memberi ilmu); dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (Q.s. Al-Baqarah : 282)

Tasauf pada prinsipnya bukanlah tambahan terhadap Al-Qur’an dan hadits, justru Tasauf adalah impklementasi dari sebuah kerangka agung Islam.

Dewasa ini kekadang bila kita mengajak berbicara tentang tarekat ada yang tersenyum sinis seolah2 ianya terkeluar dari batasan Islam. Aku sendiri pernah melaluinya bila berbicara hal sedemikian dengan tiga empat orang ustaz bahkan menjadi imam surau dan mesjid. Cepat-cepat mereka menongkah arus dan menasehati aku agar berhati2 dengan tarekat kerana takut tersalah pilih. Nasihat yang bagus juga bermaksud baik.

Kalaulah segelintir atau ramai mendakwa pengamalan tarekat sesat, lalu bagaimana kita hendak menghukumkan ulama2 terdahulu yang mengasaskan, mengajarkan dan mengamalkan tarekat seperti Imam Al Ghazali (tarekat Al Ghazaliah), Syeikh Abdul Qadir Al Jailani (tarekat Qadiriah), Abdul Hasan Ali Asysily (tarekat Syaziliyah), Muhammad Bin Bahaudin Naqsyabandi (tarekat Naqsyabandiah) dan yang lainnya seperti Sathariyah, Ishaqiah, Alawiyah, Rafieyah, Ahmadiyah dan lain2 lagi yang bertebaran di bumi Islam? Sesatkah belaka mereka bermula dari para khalifah, musyid dan ahli2nya?

Ahli sesuatu tarekat terkenal dengan kelaziman berzikir. Hendak diletak ke mana ayat Allah ini. "Yaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah, ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram ( QS, A Ra’du,13 : 28)

Barang siapa yang berpaling dari ingat kepada Yang Maha Pemurah, Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. ( QS,43 ayat 36 )

Bukankah Iman, Islam dan Ehsan pokok pada bersyariat. Ehsan ada pada tasawwuf. Sabda Nabi saw:
"Ihsan adalah hendaknya engkau menyembah Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, maka apabila engkau tidak melihatNya, sesungguhnya Dia melihatmu" (H.r. Muslim, Tirmidzi, Abu Dawud dan Nasa’i).

Tarekat yang haq, kesemuanya beraqidah yang sama iaitu Ahlussunah Wal Jamaah (Aswaja). Dari sudut feqh semua berpegang tidak lari pada mana-mana satu mazhab yang 4. Mereka bukan qadariah, bukan jabbariah, juga bukan muktazilah, syiah atau lain-lain mazhab aqidah. Pegangan mereka jelas. Takkanlah semua ulamak2 diatas bersekutu dan menganjurkan kemaksiatan. Nampaknya jarum yang dicucuk oleh orientalis dan golongan antiIslam telah berjaya dalam misi jahat mereka. Jadi bezakanlah yang mana satu cabang yang haq dan mana yang bathil. Terserah pada diri kita untuk menilai dan memilihnya. Sekian.

1 ulasan:

armorphism berkata...

nang best artikel tok, jazakallah khair