Khamis, 4 Jun 2009

Alam kubor: Orang mati mendengar, berkata2 dan mengenali.

Di sini akan dibahaskan sacara ringkas bahawa orang yang mati mendengar perkataan orang yang hidup. Mereka juga boleh berkata-kata di alam sana dan mengenali orang yang menziarahi kubornya. Kematian bermakna tinggallah kesenangan atau kesulitan hidup di alam dunia dan menuju ke alam baru iaitu alam kubor (barzakh). Tinggalkan ibu dan bapa, anak dan isteri, kaum keluarga sanak saudara, rakan taulan, harta meredak dan segala kenangan pahit dan manis kehidupan dunia. Semuanya ditinggalkan kecuali membawa kain pembalut jasadnya. Kaya dan miskin tidak terkecuali. Semuanya sudah tidak bermakna ketika nyawa di kerongkongan. Pintu taubat sudah tertutup. Perjalanan baru bermula. Bekalan di sana adakah mencukupi untuk meredah penghidupan yang bakal kekal abadi?. Dua alam yang pasti menunggu sebelum mengadap Rabbul Jalil. Sesungguhnya setiap orang yang hidup pasti merasainya..MATI.

Mendengar di alam kubor

Daripada Ibnu Umar r.a katanya:

"Rasulallah pernah menuju ke tempat ahli Qalib nama sebuah telaga di Badar (perkuboran kaum musrykin yang terbunoh dalam peperangan Badar), lalu menyeru: "Adakah kamu mendapati apa yang dijanjikan oleh Tuhan kamu itu benar?" Baginda ditanyai:"Adakah kamu menyeru orang2 yang yang telah mati?" Baginda menjawab: "Kamu tidaklah lebih mendengar daripada mereka, cuma mereka tidak dapat menyahutnya." Riwayat oleh Imam Al-Bukhari.

Dalil pada lafaz tadi terdapat dilafaz:"Kamu tidaklah lebih mendengar daripada mereka...Di sini dapat difahami maksud baginda: Samada kamu (sahabat yang mendengar kata2 baginda di situ) dan mereka (yang di dalam kubor) menyamai dari segi pendengaran atau mereka (yang di dalam kubor) lebih mendengar dari kamu (sahabat2 tadi).

Sia-sia lah perbuatan Nabi saw kalau sekiranya baginda tahu pertanyaan pada ahli kubor tadi tak memberi kesan manafaatnya pada yang hidup (sahabat yang bersama2nya) maupun yang mati (penghuni kuboran tadi). Maksudnya bahawa ahli kubor tadi mendengar soalan dari Nabi itu dan itu adalah dalil yang mereka yang mati boleh mendengar percakapan orang yang hidup.

Sebuah hadith yang diriwayatkan juga oleh imam Al-Bukhari daripada Anas bin Malik ra bahawa Rasulallah pernah bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya seorang hamba itu apabila diletakkan di liang kubornya dan para sahabatnya berangkat pulang, sesungguhnya dia mendengar hentakan kasut2 mereka. Kemudian dia didatangi dua malaikat, lalu mendudukkannya, kemudia mereka bertanya:"Apakah yang telah kamu katakan mengenai lelaki ini (Nabi Muhammad saw)? Sekiranya ia seorang muslim, dia akan berkata: Aku bersaksi bahawa dia adalah hamba Allah dan RasulNya." Lalu diucapkan kepadanya:"Lihatlah kepada tempat duduk engkau di dalam neraka, telah Allah gantikan tempat duduk di dalm syurga." Dia dapat melihat kedua2nya (neraka dan syurga). Manakala seorang munafik dan kafir akan ditanya kepadanya:" Apakah yang telah kamu katakan mengenai lelaki ini? Dia akan menjawab:"Aku tahu, aku berkata sebagaimana yang diperkatakan oleh orang ramai." Dikatakan padanya: Kamu tidak tahu dan kamu tidak pernah membaca, kemudian dia dipukul dengan penukul daripada besi sekali pukulan, lalu dia menjerit satu jeritan yang didengari oleh makluk yang berdekatan dengannya kecuali jin dan manusia."

Dalilnya di sini adalah pada lafaz: "sesungguhnya dia mendengar hentakan kasut2 mereka." Jadi sekiranya seorang yang mati mendengar hentakan kasut, maka mendengar percakapan tentulah lebih patut. Ertinya mereka mendengarlah tuu..

Dalilnya yang ketiga adalah Rasulallah saw mengucapkan salam ke atas orang2 yang telah mati dan menganjurkannya kepada umatnya. Contohnya kita dianjur memberi salam ketika melalui kuboran. Sekiranya mereka tidak mendengar sudah tentu salam yang ditujukan kepada mereka sia-sia belaka. Takkan Nabi saw menganjurkan perbuatan yang sia-sia. Adalah tidak disyariatkan memberi salam ke atas tumbuhan, ketul2 batu dan binatang2. Contoh amat lucu beri salam pada lembu. Amat mustahillah kalau Nabi berbuat demikian iaitu perbuatannya memberi salam bukan pada orang2 yang mati di situ tapi pada benda2 dipersekitaran yang ada di situ.

Rasulallah telah menjawab pun kemusykilan yang ditimbulkan oleh Saidina Umar dengan sabdanya::"Kamu tidaklah lebih mendengar daripada mereka..." Hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar ra ini dijadikan oleh jumhur ulama sebagai dalil mereka.

Adapun sanggahan dari mereka yang mengemukan dalil mereka yang mati tidak dapat mendengar kerana ada firman Allah dalam surah Faathir ayat 12 yang bermaksud:

"Kami tidak dapat menjadikan orang yang di dalam kubor dapat mendengar"

Juga dari firman Allah dalam surah Al Naml ayat 80 bermaksud:

"Sesungguhnua kamu tidak dapat menjadikan orang2 yang mati mendengar..".

Hujah jumhur ulama: Mereka sebenarnya dapat mendengar daripada kamu tapi mereka tidak dapat mengambil faedah lagi daripada perkataan kamu, kerana waktu untuk menerima dan beramal sudah luput. Ayat di atas tadi hanya menafikan penerimaan dan mengambil manafaat bukannya menafikan pendengaran. Maksudnya kewajipan untuk melaksanakan syariat sudah tidak diwajibkan lagi.

Inilah dalil yang dipegang oleh mufassirun dan ia juga telah dikemukakan oleh Ibn Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari dengan katanya: Ternyata dari ini, orang2 mati mendengar perkataan, doa, salam dan bacaan AlQuran daripada orang yang hidup dengan kedua telinga roh, bukan dengan kedua telinga jasad, sebagaimana orang yang tidur mendengar, melihat, berkata2 dengan rohnya, bukan dengan anggota2 lahir dan pancainderanya.

Berkata2 di alam kubor

Banyak ayat2 dan hadith yang menyatakan orang2 yang mati berkata2 di alam kubor.

Ali Imran : 169-170 " Jangan kamu menyangka bahawa orang2 yang terbunoh pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurniaan Allah yang diberikanNya kepada mereka dan mereka bergembira (menyampaikan berita gembira) terhadap orang2 yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka (yang masih hidup dan berjihad di jalan Allah) bahawa tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati."

Dalilnya di sini pada ayat yastabshiruun:menyampaikan khabar gembira sesama mereka mengenai saudara2 mereka yang masih hidup di dunia bahawa mereka tidak ada kebimbangan dan tidak pula bersedih hati.

Dalil dari hadith adalah dari At-Termizi, Ibn Majah dgn sanad yang baik dan Al-Hakam drp Jabir ra bin Abdullah bahawa tatkala bapanya terbunuh (Uhud) Rasulallah bersabda padanya:

"Wahai Jabir, mahukah saya khabarkan kepada kamu apa yang Allah firmankan kepada bapa kamu? Saya(Jabir) menjawab:"Sudah tentu."Baginda bersabda;"Allah tidak berkata2 dengan seseorang melainkan disebalik hijab, tetapi Allah telah berkata2 dengan bapa kamu secara berdepan. Allah Taala berkata:"Wahai Abdullah, bercita2lah kepada Aku, nescaya Aku memberi kepada engkau."Lalu Abdullah berkata:"Ya, Tuhan, semoga Enngkau menghidupkan saya semula, supaya saya dapat mati pada jalan Engkau kali kedua. Allah berkata:"Ketetapan telah pun berlaklu bahawa mmereka tidak akan kembali ke dunia." Lalu Abdullah berkata:"Sampaikanlah kepada mereka di belakangku (di dunia),lalu Allah swt menurunkan ayat ini. (Ali Imran:169-170 tadi)

Dalil yang kedua adalah Imam Al-Bukhari meriwayatkan sebuah hadith drp Abu Said Al-Khudri ra katanya:Rasulallah saw telah bersabda yang maksudnya:

"Apabila jenazah diletakkan di atas keranda, kemudian mereka diusung oleh beberapa lelaki di atas bahu2 mereka. Sekiranya jenazah itu soleh, ia akan berkata:'Cepatkanlah."Sekiranya tidak soleh, ia berkata kepada kaum keluarganya:"Alangkah celakanya, kemanakah kamu hendak bawa dengannya? Setiap sesuatu mendengar suara itu melainkan manusia. Seandainya manusia mendengarnya nescaya dia akan menjerit".

(Bukan macam cerita Do Re Me bila Tok Imam dan para pengusung keranda lari lintang pukang bila si mati bangkit berkata-kata..ingat dak cerita tu!)

Dalilnya terletak pada lafaz:Cepatkanlah dan Alangkah celakanya, kemanakah kamu hendak bawa dengannya? adalah contoh perkataan di alam kubor (barzakh).

Jadi bolehlah diambil kesimpulan bahawa matinya seseorang itu bukanlah berarti tamat riwayat hidupnya di situ saja. Matinya bearti berlaku perpindahan dari alam dunia ke alam yang seterusnya. Ia hidup kerana dari dalil2 di atas ia boleh mendengar serta berkata-kata. Ertiya berlaku kehidupan. Jasadnya mungkin hancur,lebur dan luloh tapi roh yang hidup itu tetap hidup. Banyak tingkatan roh yang disentuh oleh ulamak dan para alimin. Secara mudah ada yang membahagikan kepada dua:

Roh al Hayat - roh ini menghidupkan perjalanan darah di urat2 dan sel2 dalam tubuh manusia. Roh ini pencetus deria, pergerakan dan perasaan pada anggota2 lahir serta pancaindera. Ia menggerkkan hati atau jantung dan paru2 melalui pernafasan. Roh ini yang membezakan manusia ketika hidupnya, tidor atau jaganya dan roh inilah yang menyebabkan kematian. Roh ini melihat dengan perantaraan mata, dengar dengan telinga, berkata2 dengan lidah, menumbuk,gengam sbagainya dengan tangan dan menerajang, menendang, berlari dengan kaki dan sbgainya.

Roh al Idrak - Roh ini yang memahami dan berfikir pada diri manusia. Roh ini keluar masuk dari jasad manusia. Contohnya ketika manusia tidor dan ia yang menyebabkan manusia bermimpi. Roh ini tidak terikat dengan masa, tempat atau jarak. Ia mampu melihat dan bergerak dalam tempoh secepat kilat. Umpamanya ia mampu melihat dalam tempoh satu saat beberapa perkara yang memerlukan beberapa jam atau beberapa hari pada alam biasa. Ia tidak menyebabkan kematian (yang sebenar) tapi tidor itu adalah kematian sementara baginya. Roh ini akan tetap kekal bersama manusia selepas kematian (manusia itu) dan dengannya akan berlaku hisab dan azab di alam kubor. Jadi roh inilah yang akan mendapat nikmat dan azab.

Roh ini jenis berkata2, melihat, mendengar,memukul, menerjang, berlari, mendapat nikmat, menerima azab dsbgainya bukan mellalui perantaraan anggota lahir. Anggotanya tetap diam tanpa bergerak (bukan yang tu..bergerak dalam diam).

Dalam surah Az-Zumar ayat 42 Allah berfirman yang bermaksud:

"Allah memegang jiwa(roh) ketika matinya dan memegang jiwa(roh) yang belum mati di waktu tidornya. Maka Diallah yang menahan jiwa (roh) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai ke waktu yang ditentukan."

Sambung kembali...

Orang yang mati mengenali seseorang

Adapun orang mati mengenali seseorang yang menziarahi kubornya. Kalau simati tu boleh mendengar, boleh berkata2 jadi sudah pasti ia mengenal. Mengenal suara si pulan dan pasti mengenali si pulan jua.

Ibn Taimiyyah dalam kitab Fatawa menyebut:"Berhubung masalah oarng yang mati mengenali seorang hidup yang menziarahinya dan mengucapkan salam ke atasnya, maka disebut di dlm sebuah hadith drp Ibnu Abbas ra katanya:"Rasulallah saw bersabda yang bermaksud:

"Tidak seorang pun yang melintasi kubor saudaranya semuslim yang dikenalinya di dunia, lalu diucapkan salam ke atasnya (si mati), melainkan si mati tersebut mengenalinya dan menjawab salam kepadanya."

(Rujukan: Fathul Bari 3/234, Al-Fatawa: 24/317, Al-Mughni: 2/567, Syarah sahih Muslim: 2/139)

Banyak lagi dalil2 berkaitan tajuk ini. Cukup setakat ini dulu.

Tiada ulasan: