Isnin, 29 Jun 2009

Mati

Untuk kenalanku Saudara Nazli (Kepala Batas, P.Pinang) yang baru berpulang ke rahmatullah tadi....Al-Fatihah.

Kematian adalah satu nama yang menakut, mengerikan dan menyedihkan. Sebut saja mati bukan saja kanak-kanak bahkan kalangan orang dewasa pun tersentak kuyu dengan nama itu. Perkatan mati itu sendiri secara langsung merentap,meragut hati nurani seseorang dan terbayang di jiwanya kuboran, liang lahad dan batu nesan iaitu tempat semadinya insan yang dahulunya pernah hidup. Yang dahulunya pernah bersualkenal, yang pernah sama-sama menghadapi suka dan duka, pernah tidor sebantal juga pernah hidup sekian lama bersama. Mengingatkan ini semua melelehlah air mata, sayu hiba tak terkira lebih-lebih lagi yang mati adalah insan tersayang samada suami, isteri, ibu atau ayah, maupun anak sendiri , sanak saudara, sahabat rapat maupun jiran tetangga.

Kelahiran manusia ini dengan qudrat yang ganjil, menghairankan atau pelik. Sebelum lahir manusia tidak ada cita-cita untuk hidup dan setelah meniti kehidupan tidak mahu ataupun takut pula pada penghakhiran hayat atau mati ini. Diri sudah lupa hakikat diciptakan, lupa bahawa hidup didunia ini tidak lama dan pasti di suatu masa kematian pasti menjemputnya pergi. Manusia selalunya lupa pasal mati. Apa yang menyebabkan manusia ini lupa akan matinya itu?. Setengah ulamak menterjemahkannya kerana:

1. Manusia ingin terus hidup
2. Manusia ingin terus dengan kesenangan
3. Mati itu menakutkan dan takutnya ia pada mati menyebabkan ia mahu
melupakannya.

Lumrah pada mana-mana manusia pasti tidak akan puas merasai hidup, ingin terus-menerus hidup dan tidak ingin mati. Mereka ingin terus hidup dengan kesenangan yang ada dan tidak sanggup berpisah dengan keluarga. Padahal mereka tahu semua makhluk akan bertemu dengan kematian. Hidup akan berakhir dengan mati. Mereka faham semua makhluk ciptaan Allah pasti mati…malaikat mati…jin pun mati, Nabi-nabi dan para auliya semuanya pun mati. Jadi kenapa pilih kehidupan di dunia yang terhad masanya. Bukankah kehidupan di akhirat kekal abadi?

والأ خرةخيروأبقى

Dan (kehidupan) di akhirat itu lebih baik dan lebih kekal. (Al-A`la:17)

Sebab apa manusia tidak puas merasai hidup? Jawapannya ….pasti mencari kesenangan. Yang kaya lagi mencari kekayaan apatah lagi yang miskin. Kesenangan tidak akan pernah dirasai, yang selalu dirasai adalah kesusahan, kepayahan dan keperitan. Bukan senang ndak senang adalah bahasa yang selalu kita dengar. Sebab apa….kerana kesusahan menjadi perbicaraan sepanjang hari. Lewat sikit adalah rakan-rakan datang berjumpa atau menelipon….masuk dak lagi perniagaan ini. Baru! Untung! Blah-blah…Kesempitan hidup membuat tidعr tak lena, makan tak lalu. Kekadang kesenangan yang dicari, kesusahan yang tiba. Sebenarnya hakikat senang itu tiada melainkan meletakkan sesuatu hanya kerana Allah. Di dalam senang terisi kesusahan. Senang itu hanya dalam lamunan. Hanya si bodoh sahaja menyangka kesenangan itu adalah dengan harta melimpah ruah. Kesenangan berbentuk kebendaan!. Mereka menyangka kekayaan mewujudkan kesenangan. Allah berfirman:

وماالحيوةالذنياالآمتع الغرور

Dan tidak ada kesenangan hidup di dunia ini,melainkan hanya tipu daya (semata). – Ali-Imran : 185

Rasulullah mengingatkan umatnya agar sentiasa mengingati mati. Sabda Nabi saw : Hendaklah kau sering mengingati hazimil-lazat, yakni mati (maut).

Kalau terbaring kaku sendirian di dalam lubang yang gelap lagi sempit, tiada lagi saudara bahkan sahabat yang boleh menolongi kita hatta ayah serta ibu yang sangat kita cintai dan kita yang sangat mereka cintai. Tiada siapa lagi yang boleh diharapkan lagi. Harta meredak yang melimpah ruah apatah lagi. Semuanya sudah tidak penting kecuali amalan yang dibawa dan telah diamalkan semasa hidup. Pertanyaan bukan lagi berkisar pada pangkat kedudukan masa di dunia, berapa harta sudah diperolehi….bukan..bukan..semua itu berbentuk kebendaan. Jawapan yang ditunggu dan pasti hanyalah amalan baik yang pernah dilakukan. Beruntunglah yang berbuat kebaikan dan betapa rugi dan malang mereka yang berbuat kejahatan dan kerosakan semasa hayat di kandung badan.

Maka sahabatku sekelian!.Ingatlah perjanjian kita dengan Rabbul Jalil dahulu sebelum kita dihidupkan di alam dunia ini. Bukankah dahulu kita sudah berjanji dan mengaku ..Allahu Rabbi.? Beruntunglah mereka yang tetap teguh dengan perjanjian itu hingga ke penamat hayatnya.

فلا تموتن الاوانتم مسلمون

Maka janganlah kamu mati, melainkan didalam agama Islam.

Bagi orang mukmin lagi beriman, kematian merupakan ketentuan Allah ke atas makhlukNya. Hidup dan mati adalah sama sahaja. Ia faham dengan hakikat kehidupan ini, tahu tujuan dihidupkan lantas bersedia menemuiNya. Hatinya, perasaannya, degupan jantungnya dan nafasnya hanya tertumpu kepada Maha Pencipta yang menciptnya. Tiada rasa takut maupun gentar bahkan redha dan rindu padaNya. Mati baginya merupakan perpindahan ke alam yang lebih baik. Perjalanannya menuju ke pintu alam akhirat.

قل ان كانت لكم الدارالأجرةعندالله خالصة من دون الناس فتمنواالموت ان كنتم صدقين

Katakanlah! Jika kamu (menganggap bahawa) kampong akhirat (syurga) itu khusus untukmu disisi Allah, bukan untuk orang lain, maka inginilah kematian (mu) jika kamu memang benar. (Al-Baqarah:94)

Jadi sudahkah kita bersedia untuk mati? Insafi diri, kenali diri dan hitungilah usia diri itu. Tanda yang paling dekat tak perlu orang memberitahu kita adalah:

Uban di kepala.
Kulit telah tidak secekang dahulu tapi berkedut.
Gigi pun dah luruh atau tertanggal.
Pendengaran pun kurang baik dan penglihatan pulak semakin kabur.(adoih!).
Kaki dan tangan tidak segagah dulu. (Lemah lah tu)

Kalau dah terasa diri sudah memenuhi ciri-ciri di atas, ayuh!, tunggu apa lagi, persiapkan dirimu bermula saat ini bergelutlah dengan amal-amal yang soleh. Ajaklah isteri dan sahabat yang sewaktu dengan diri kita bermujahadah dengan amalan-amalan yang dituntut untuk bekalan di sana nanti. Jangan toleh ke belakang lagi! Hari ini kita di sini masih bernafas lega, esok lusa belum tentu lagi kita di mana. Ingat sembahyang itu tiang agama. Pokok peribadatan terletak pada sembahyang dan itulah yang akan ditanyai dan diberati di alam sana. Apa perasaan kita bila terpandang papan berlorekkan "Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan"?

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan: