Sabtu, 27 Jun 2009

Bab menyatakan Zuhud

Zuhud itu bencinya akan dunia dan berpaling daripadanya. Berkata setengah ulama', iaitu meninggalkan kesenangan dunia kerana menuntut akan kesenangan akhirat. Dan berkata setengah yang lain: menyimpankan atas qadar yang sangat berhajat drp. barang yang diyakinkan akan halnya. Dan berkata setengah yang lain: Meninggalkan menuntut yang tiada ada hingga habis barang yang ada.

Dan zuhud itu satu kelakuan hati yang terpuji yang menyebabkan ia akan dikasih Alah swt dan sekelian manusia akan orang bersifat dengan ia kerana sabda Nabi saw :

ازهدفي الدنيا يحبك الله وازهد فيما في ايدي النا س يحبك النا س

Bermaksud: Zuhud olehmu pada dunia nescaya kasih akan dikau oleh Allah Taala, dan zuhud olehmu pada barang yang ditangan manusia drp.dunia nescaya kasih akan dikau oleh manusia.
(Riwayat oleh At-Termizi dan menyatakan hadith ini hasan dan Al-Hakim menyatakannya hadith ini shahih)

Dan adalah zuhud itu terjadi ia kerana ilmu, kerana firman Allah dalam surah Al-Qashash:80:

.....وقا ل الذين أوتواالعام ويلكم ثوا ب الله خير لمن ء ا من وعمل صلحا

Bermaksud: Dan berkata oleh mereka yang diberikan akan ilmu: Celaka kamu! Bermula pahala Allah Taala lebih baik bagi mereka yang beriman dan yang beramal ia akan amal yang soleh (drp.barang yang diberikan akan Qarun di dalam dunia ini)….

Telah menerangkan Allah Taala di dalam ayat ini bahawasanya zuhud itu setengah drp. faedah bagi ilmu dan ketahui olehmu bahawasanya zuhud itu beberapa pangkat:

1.Pangkat yang pertama: bahawa zuhud ia pada ketika hatinya cenderung pada dunia, tapi bersungguh2 ia pada melawan akan hatinya. Pangkat ini bukan zuhud tapi permulaan bagi zuhud.

2.Pangkat yang kedua: bahawa liar hatinya daripada dunia, dan tiada cenderung ia kepadanya kerana mengetahui tiada akan berhimpun akan dunia dan akhirat; maka murah hatinya dengan meninggalkan dunia itu kerana ia mengetahui akhirat itu lebih baik dari dunia seperti murah hati mereka yang membeli akan permata yang indah dengan harga seringgit, sekalipun kasih ia akan wang yang seringgit itu. Dan itulah zuhud yang paling rendah.

3. Peringkat yang ketiga: Tiada cenderung hatinya pada dunia dan tiada liar drp.nya. Bahkan adanya dan tiadanya sama saja pada sisinya dan harta benda pada sisinya seperti air. Dan perbendaharaan Allah Taala seperti laut , maka tidak berpaling hatinya kepadanya kerana gemar atau kerana liar.

Zuhud ini lebih sempurna dan lebih tinggi pangkatnya drp. yang kedua tadi.
Contoh, zuhudnya Siti Aisyah ra seperti diberi padanya beratus ribu dirham, maka tidak liar ia drpnya. dengan membahagikan kesemuanya tanpa meninggalkan sesuatu dirham pun akhirnya untuknya. Maka berkata khadamnya: "Jika engkau beli dengan satu dirham akan daging untuk engkau berbuka puasa atasnya." Maka menjawab ia:"Jika engkau peringatkan daku tadi nescaya memperbuat oleh aku akan dia". Maka ini pangkat terkaya dan ia lebih sempurna akan pangkat zuhud.

Adapun sebab bagi zuhud itu 3 perkara:
1. Takut akan api neraka dan iaitu zuhud sekelian yang takut.

2. Gemar pada nikmat akhirat, ini lebih tinggi drp.yang pertama. Zuhud yang terjadi drpnya. zuhud sekelian yang harap. Dan bermula ibadah serta harap lebih afdhal dari ibadat serta takut, kerana harap itu melazimkan ia akan kasih.

3. Ini yang paling tinggi, bahawa sebab bagi zuhud itu membesarkan diri drp.berpaling kepada yang lain drp.Allah Taala, kerana membersihkan hati drpnya. dan menghinakan barang yang lain drp.Allah. Inilah zuhud sekelian ariffin.

Bahawa perbezaan zuhud dengan fakir ialah zuhud itu terasing ia drp.dunia kerana taat serta kuasa ia atasnya. Adapun jika terasing ia akan dunia pada ketika gemar engkau padanya maka ia dinamakan fakir (papa). Tiada ada ia zuhud, tetapi ada bagi fakir itu kelebihan atas kaya.

Sabda Rasulullah saw.

يدخل فقراء أمتي الجنة قبل اغنيا ءهم بجمسماءة عا م

Maksudnya: Masuk syurga sekelian fakir umatku dahulu drp. sekelian yang kaya drp mereka itu dengan 500 tahun.

(Riwayat dari At-Termizi dari Abi Hurairah ra dan beliau berkata haditk ini hasan shohih)

Ada riwayat lain berkata dengan 40 tahun. Dikatakan yang 500 tahun adalah fakir zahid atas yang gemar pada dunia manakala yang 40 tahun itu atas mendahului fakir yang loba atas yang kaya. Fakir yang loba itu ada disebut oleh Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumiddin.

Dan bersembah oleh Rasulullah saw:

الله احيني مسكيني مسكينا

Maksudnya: Wahai Allah! Hidupkan olehmu akan daku miskin, dan matikan olehmu akan daku miskin.

(Riwayat oleh At-Termizi dari Anas ra dan hadith ini hasan)

Dan wafatnya Rasulullah pada ketika baju besinya tergadai pada sisi seorang Yahudi kerana hutangnya sebab nafkah ahlinya. Perkara ini dapat pada hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim.

Fakir itu jika adalah ia bercukupan dengan barang yang diberi dan tiada ia loba pada menuntut harta, maka pangkatnya hampهr drp. pangkat orang yang zahid.

Sabda junjungan besar Rasulullah saw:

طو بي لمن اسلم وكا ن عيشه كفا فا

Maksudnya: Bermula syurga bagi mereka yang Islam ia dan adalah kehidupannya sekadar memadai ia.

(Riwayat oleh Ar-Razi dari Aِِِِِnas juga diriwayatkanoleh Al-Qadha'I dan Asy-Syihab)

Tapi besar pahalanya bagi fakir itu jika ia sabar dan redha dan memadai apa yang ada. Kerana sabar atas kepapaan itu adalah permulaan bagi zuhud. Dan tiada sempurna zuhud dan lainnya melainkan dengan sabar.

Wallahu a'lam.

Aku petik ringkasan dari bab yang menyatakan Zuhud dari kitab Penawar bagi Hati oleh Al-Sheikh Abdul Qadir bin Abdul Muthalib Al-Indonesia Al-Mandili.

Tiada ulasan: