Selasa, 23 Jun 2009

Makrifatullah

Maaf sekadar kongsi2 saje

Kita biasa mendengar dan malah belajar akan petikan2 berikut seperti dibawah. Dalam mempelajari ilmu tasawwuf lain guru lain kaedah penyampaiannya tapi hakikatnya menuju kepada yang satu itu. Begitu juga cara penyampaian pengarang2 kitab tasawwuf juga semuanya menuju ke jalan yang sama jugak. Waima pengertian dan pemahaman kita dari kitab yang sama di waktu pertama kali kita mentelaahnya dibanding dengan mentelaahnya kali kedua dan ketiga hingga seterusnya…tahap ilmu yang diperolehi berbeza-beza. Jadi cara memperolehi ilmu itu saja bukan hanya didapati dari membaca tapi kekadang memerlukan seseorang (guru) sebagai pembimbing untuk kecapi ilmu itu. Pun begitu jangan dilupai ada kuasa lain yang dengan kuasaNya, hidayah memahami ilmu itu kesampaian. Ada yang memperolehi ilmu itu dengan mudah, ada memakan masa bertahun2 dan ada juga tidak kesampaian hingga ke akhir hayat…… semua ini dengan keizinanNya. Dan betapa ramai lagi berusaha dan berusaha tanpa jemu mempelajari sesuatu ilmu itu tapi masih belum diberi hidayah dan keizinan oleh suatu kuasa besar itu. InsyaAllah dengan keizinanNya yang bersebab....

Kulli syaiin sababa….."setiap sesuatu yang berlaku adalah dengan bersebab'


Tegap dan kukuhkan dihati bahawa setiap yang berlaku adalah kerna sebab yang hanya Allah mengetahuiNya. Sikap redho meredhoi mestilah ada pada setiap bernama manusia itu.

Kita kerapkali terbiasa dengan ungkapan-ungkapan seperti di bawah:

Awaludin Ma’rifatullah
Awal agama mengenal Allah.

"man arofa nafsahu fakod arafah robbahu"
barang siapa mengenal dirinya, maka dia akan kenal tuhannya,


"wa man arofa robbahu, fasadal jasadu"
dan barangsiapa mengenal tuhannya, binasa lah jasadnya

Al Insaanu Sirri Wa Anna Sirruhu
Manusia itu rahsiaku dan akulah rahsianya

WafiI Amfusikum Afala Tubsiruun
Aku ada didalam Jiwamu mengapa kamu tidak melihat.


Tanpa “Mengenal Allah” seseorang itu tidak mampu melaksanakan “Syariat Allah”. Ada juga yang bersikap angkoh menanyakan berupakan soalan "Dah kenal Allah ka?".

“Mengenal Allah” tidak boleh disalin atau ditulih dgn “tulisan” atau “percakapan” kerana ianya adalah bidang “rasa”,” bidang dzuk” dan bidang “wujdan” yang dicampakkan oleh Allah dengan izinNya kepada hamba2Nya yg terpilih.

Jadi bagaimana nak menjawab, nak khabarkan samada persoalan dan pertanyaan jika ditanyai melalui tulisan atau percakapan? Dan sekiranya dijawab juga, maka akan keluarlah dan jadilah jawapan yg berbeza-beza umpama seseorang yg sedang menikmati lazatnya “kopi”. Tidak kiralah samada kopi bercap kopi Janda atau kopi Larat. Lain orang lainlah rasanya yang "lazat" itu. Boleh bagi tau "yang lazat" itu? Apa yang dikatakan 'lazat'? Lazat macamnana? Lazat itu kat mana? Apa ukuran lazat itu? Hanya orang yang sudah mengenal dan merasainya yang tahu.


“Dia lah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. Dan Allah beserta kamu di mana juga kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.(Surah Al-Hadiid : ayat 4)


Ayat di atas menunjukkan bahawa Allah tetap bersama manusia di mana jua manusia itu berada, ertinya manusia dan Allah tidak bercerai. Ada orang kata macam cerita kopi tadilah. Ada cawan, ada sudu, ada air, ada gula dan kopinya tapi orang rangkumkan ia sebagai air kopi. Bersatu tapi tidak bersekutu@ada tapi tidak ada@tidak bersama tapi tidak berpisah.

Orang Mukmin yang taat dan kuat melakukan ibadat kepada Allah swt, akan meningkatlah kekuatan rohaninya. Dia tidak lagi khuatir terhadap sesuatu yang menimpanya, walaupun bala yang besar dan tidak lagi meletakkan pergantungan kepada sesama makhluk. Hatinya telah teguh dengan perasaan redha terhadap apa jua yang ditentukan Allah swt untuknya. Bala tidak lagi menggugat imannya dan nikmat tidak lagi menggelincirkannya. Baginya bala dan nikmat adalah sama. Apa yang Allah swt takdirkan itulah yang paling baik untuk.

Kulli syaiin qadra: Setiap suatu yang dijadikan mengikut ketentuan.

Pada tahap penyaksian hakiki, mata hati tidak lagi melihat kepada ketiadaan diri atau kewujudan diri, tetapi Allah swt dilihat dalam segala sesuatu, segala kejadian, dalam diam dan dalam tutur-kata. Tiada antara atau ruang antara kita dengan Dia.

Kita ambil ayat akhir seperti di atas..: "Dan Ia (Allah) tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada." ( Ayat 4 : Surah al-Hadiid)

Dia tidak terpisah dari kamu. Penyaksian yang hakiki ialah melihat Allah swt dalam segala sesuatu dan pada setiap waktu. Pandangan terhadap makhluk tidak menutup pandangan terhadap Allah swt. Inilah makam keteguhan yang dipenuhi oleh ketenangan serta kedamaian yang sejati dan tidak berubah-ubah, bernaung di bawah payung Yang Maha Agung dan Ketetapan Yang Teguh.

Pada penyaksian yang hakiki tiada lagi ucapan, tiada bahasa, tiada ibarat, tiada ilmu, tiada makrifat, tiada pendengaran, tiada kesedaran, tiada hijab dan semuanya sudah tiada. Tabir hijab telah tersingkap, Dia dipandang tanpa ibarat, tanpa huruf, tanpa abjad. Allah swt dipandang dengan mata keyakinan bukan dengan mata zahir atau mata ilmu atau kasyaf. Yakin, semata-mata yakin bahawa Dia yang dipandang sekalipun tidak ada sesuatu pengetahuan untuk diceritakan dan tidak ada sesuatu pengenalan untuk dipamerkan.

Jadi agak sukar dan susah untuk memahami konsep ada tetapi tidak ada, tiada bersama tetapi tidak berpisah. Inilah konsep ketuhanan yang tidak mampu dipecahkan oleh akal manusia tanpa penerangan nur yang dari lubuk hati. Mata hati yang diterangi oleh Nur Ilahi dapat melihat perkaitan antara ada dengan tidak ada, tidak bersama tetapi tidak berpisah itu. Atas kekuatan hatinya menerima sinaran Nur Ilahi menentukan kekuatan mata hatinya melihat kepada keghaiban yang tidak berpisah dengan kejadian alam ini.

Ada 4 tingkatan pandangan mata hati terhadap perkaitan alam dengan Allah s.w.t yang menciptakan alam.

1: Mereka yang melihat Allah s.w.t dan tidak melihat alam ini. Mereka adalah umpama orang yang hanya melihat kepada api, bulatan api yang khayali tidak menyilaukan pandangannya. Walaupun mereka berada di tengah-tengah kesibukan makhluk namun, mata hati mereka tetap tertumpu kepada Allah s.w.t, tidak terganggu oleh kekecohan makhluk. Lintasan makhluk hanyalah umpama cermin yang ditembusi cahaya. Pandangan mereka tidak melekat pada cermin itu.

2: Mereka yang melihat makhluk pada zahir tetapi Allah s.w.t pada batin. Mata hati mereka melihat alam sebagai penzahiran sifat-sifat Allah s.w.t. Segala yang maujud merupakan kitab yang menceritakan tentang Allah s.w.t. Tiap satu kewujudan alam ini membawa sesuatu makna yang menceritakan tentang Allah s.w.t.

3: Mereka yang melihat Allah s.w.t pada zahirnya sementara makhluk tersembunyi. Mata hati mereka terlebih dahulu melihat Allah s.w.t sebagai sumber kepada segala sesuatu, kemudian baharulah mereka melihat makhluk yang menerima kurniaan daripada-Nya. Alam tidak lain melainkan perbuatan-Nya, gubahan-Nya, lukisan-Nya atau hasil kerja Tangan-Nya.

4: Mereka yang melihat makhluk terlebih dahulu kemudian baharulah melihat Allah s.w.t. Mereka memasuki jalan berhati-hati dan berwaspada, memerlukan masa untuk menghilangkan keraguan, berdalil dengan akal sehingga kesudahannya ternyatalah akan Allah s.w.t yang Wujud-Nya menguasai wujud makhluk.

Selain yang dinyatakan di atas tidak lagi dipanggil orang yang melihat Allah s.w.t. Gambar-gambar alam, syahwat, kelalaian dan dosa menggelapkan cermin hati mereka hingga tidak mampu menangkap cahaya yang membawa kepada makrifat. Mereka gagal untuk melihat Allah s.w.t sama ada di dalam sesuatu, di samping sesuatu, sebelum sesuatu atau sesudah sesuatu. Mereka hanya melihat makhluk seolah-olah makhluk berdiri dengan sendiri tanpa campur tangan Tuhan.

Kejadian alam dan sekalian peristiwa yang berlaku merupakan perutusan yang membawa perkhabaran tentang Allah s.w.t. Perkhabaran itu bukan didengar dengan telinga atau dilihat dengan mata atau difikir dengan akal. Ia adalah perkhabaran ghaib yang menyentuh jiwa. Sentuhan tangan ghaib pada jiwa itulah yang membuat hati mendengar tanpa telinga, melihat tanpa mata dan merenung tanpa akal fikiran. Hati hanya mengerti setiap perutusan yang disampaikan oleh tangan ghaib kepadanya dan hati menerimanya dengan yakin. Keyakinan itu menjadi kunci kepada telinga, mata dan akal. Apabila kuncinya telah dibuka, segala suara alam yang didengar, sekalian anasir alam yang dilihat dan seluruh alam maya yang direnungi akan membawa cerita tentang Tuhan.

Abid mendengar, melihat dan merenungi Keperkasaan Tuhan.


"Iaitu hari mereka keluar (dari kubur masing-masing) dengan jelas nyata; tidak akan tersembunyi kepada Allah sesuatupun darihal keadaan mereka. (Pada saat itu Allah berfirman):“Siapakah yang menguasai kerajaan pada hari ini?” (Allah sendiri menjawab):“Dikuasai oleh Allah Yang Maha Esa, lagi Yang Maha Mengatasi kekuasaan-Nya segala-galanya!”( Ayat 16 : Surah Mu’min )

"Mereka telah mendustakan mukjizat-mukjizat Kami semuanya, lalu Kami timpakan azab seksa kepada mereka sebagai balasan dari Yang Maha Perkasa, lagi Maha Kuasa. "( Ayat 42 : Surah al-Qamar )

Ayat-ayat seperti yang di atas menggetarkan jiwa abid. Hati abid sudah ‘berada’ di akhirat. Alam dan kehidupan ini menjadi ayat-ayat atau tanda-tanda untuknya melihat keadaan dirinya di akhirat kelak, menghadap Tuhan Yang Esa, Maha Perkasa, tiada sesuatu yang tersembunyi daripada-Nya.

Asyikin mendengar, melihat dan merenungi keindahan Tuhan.


"Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangi pandangan(mu)- dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? Kemudian ulangilah pandangan(mu) berkali-kali, nescaya pandangan(mu) itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia)." ( Ayat 3 & 4 : Surah al-Mulk )

Asyikin memandang kepada alam ciptaan dan dia mengulang-ulangi pemandangannya. Semakin dia memandang kepada alam semakin dia melihat kepada keelokan dan kesempurnaan Pencipta alam. Dia asyik dengan apa yang dipandangnya.

Muttakhaliq mendengar, melihat dan merenungi kebijaksanaan dan kesempurnaan Tuhan.


"Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhluk-Nya menurut yang dikehendaki-Nya); bagi-Nya jualah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepada-Nya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dialah Yang tidak ada tuluk banding-Nya, lagi Maha Bijaksana.( Ayat 24 : Surah al-Hasy-r )

Muttakhaliq menyaksikan sifat-sifat Tuhan yang dikenal dengan nama-nama yang baik (Asma ul-Husna). Alam adalah perutusan untuknya mengetahui nama-nama Allah s.w.t dan sifat-sifat Kesempurnaan-Nya. Setiap yang dipandang menceritakan sesuatu tentang Allah s.w.t.

Muwahhid mendengar, melihat dan merenungi keesaan Tuhan.


"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu sembahlah akan Daku, dan dirikan sembahyang untuk mengingati Daku. "( Ayat 14 : Surah Taha )

Muwahhid fana dalam Zat. Kesedaran dirinya hilang. Melalui lidahnya muncul ucapan-ucapan seperti ayat di atas. Dia mengucapkan ayat-ayat Allah s.w.t, bukan dia bertukar menjadi Tuhan.
Jadilah dia seperti al-Hallaj dan Sheikh Siti Jenar bukanya seperti Firaun yang mengaku dalam keadaan sedar lagi ego pada tuhanNya.

Mutahaqqiq adalah insan sejati (Insan Robbani)
Mutahaqqiq ialah orang yang setelah fana dalam zat turun kembali kepada kesedaran sifat, seperti yang terjadi kepada nabi-nabi dan wali-wali demi melaksanakan amanat sebagai khalifah Allah di atas muka bumi dan kehidupan dunia yang wajib diuruskan. Dalam kesedaran zat seseorang tidak keluar dari khalwatnya dengan Allah s.w.t. Mutahaqqiq kembali kepada kesedaran keinsanan untuk memikul tugas membimbing umat manusia kepada jalan Allah s.w.t. Hatinya sentiasa memandang kepada Allah s.w.t dan bergantung kepada-Nya. Kehidupan ini adalah medan dakwah baginya. Segala anasir alam adalah alat untuk dia memakmurkan bumi.

Apabila Nur Ilahi menerangi hati apa sahaja yang dipandang akan kelihatanlah Allah s.w.t di
sampingnya atau sebelumnya atau sesudahnya. Orang inilah yang menjadi ahli makrifat yang sejati, ahli hakikat yang sejati, ahli tarekat yang sejati dan ahli syariat yang sejati, berkumpul padanya dalam satu kesatuan yang menjadikannya Insan Rabbani.

Insan Rabbani peringkat tertinggi ialah para nabi-nabi dan Allah s.w.t kurniakan kepada mereka maksum, sementara yang tidak menjadi nabi dilantik sebagai wali-Nya yang diberi karomah.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

"Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. "( Ayat 1 – 7 : Surah al-Faatihah )

Kutipan dari beberapa laman web dan blog. Wallahu 'alam.

Tiada ulasan: