Isnin, 8 Jun 2009

Hormatilah para sahabat Nabi

Hampir setiap hari kita mendoakan Rasulullah, Ahlul Bait tapi tidak pula kita melupakan para sahabat.

"Wahai Tuhan, kami bersolawat ke atas penghulu kami, Nabi Muhammad, keluarga baginda dan para sahabat baginda dan selamatkan ke atas mereka."

Kefanatikan segolongan umat Nabi saw terhadap Sayidina Ali dan mencemuh kalangan para sahabat yang lain adalah satu kebiadapan. Tidak salah memuliakan Sayidina Ali dan dimasa yang sama memuliakan para2 sahabat. Sedangkan para sahabat telah mendapat pujian dari Nabi sendiri seperti dalam ucapan solawat tadi.

Sayidina Ali pun memuji para sahabat

Sayidina Ali sendiri menyaksikan sendiri golongan tersebut menggunakan namanya sebagai isu menguatkan golongan mereka dan sungguh berdukacita. Kita lihat sendiri apa kata Sayidina Ali:

"Binasalah kumpulan yang terlalu sayangkan aku. Dan binasa juga mereka yang terlalu bencikan aku."

Dalam kitab Ittihafu Zawin Najabah kita boleh lihat sendiri sikap Sayidina Ali terhadap Sayiidina Abu Bakar. Sayidina Ali berkata: "Barangsiapa mengutamakan aku daripada Abu Bakar dan Umar maka aku akan rotan mengikut hukuman orang yang dusta."

Perkara ini berbangkit semasa kekecohan perlantikan Sayidina Abu Bakar sebagai khlifah oleh golongan yang mahukan Sayidina Ali. Sayidina Ali sendiri mendustakan golongan tersebut dengan berpegang pada sabda Rasulullah : "Hendaklah kamu mengikut dua orang sesudah aku iaitu Abu Bakar dan Umar."

Demikian juga Sayidina Ali tidak pernah menyanggah para sahabat yang lain. Apa kata beliau?
"Barangsiapa mencerca para Nabi dia dibunoh dan barangsiapa mencerca sahabat aku dia dirotan."


Jadi sesuailah kata2 Sayidina Ali ini dengan apa yang yang dipetik dari kitab Ibnu Hajar muka surat 3 yang bermaksud: "Daripada Anas ra Nabi bersabda : Sesungguhnya Allah telah memilih aku dan para sahabatku untukku di kalangan mereka, akan persemendaan dan pembantu maka barangsiapa memeliharakan aku di kalangan mereka maka memelihara Allah akannya. Dan barangsiapa menyakitiku di kalangan mereka Allah akan menyakitkan mereka."

Dimuka surat yang sama Ibnu Hajar memetik sebuah lagi hadith daripada Anas:
"Sesungguhnya Allah telah memilih aku, dan telah memilih untuk aku sahabat2 dan semendaan. Dan akan datang satu kaum mencerca akan mereka itu dan mengurangkan akan mereka itu maka jangan kamu duduk dengan mereka, minum dengan mereka dan makan dan menikah dengan mereka."

Rasulullah saw memuji para sahabat

Rasulullah saw memuliakan para sahabat baginda. Tidak pernah kita menjumpai satu ucapan pun dari baginda yang mencerca para sahabat, menghina atau memarahi mereka. Kalau mereka berbuat keslapanditeguri mereka dengan baik. Tidak diumumkan kesilapan mereka pada sesiapa jua. Jauh sekalilah mencaci-hina, menuduh-nuduh bahkan melaknat para sahabat. Rasulullah memuji para sahabat secara umum dan khusus banyak sekali.

1- "Wajib bagi kamu berpegang pada Sunnahku dan Khalifaur Rasyidin yang diberi petunjuk. Sesudah aku, pegang teguhlah dengan gerahammu." (Oleh Abu Daud dan At-Termize)


2. "Sahabat2ku itu laksana bintang di langit kalau kamu ikut mereka kamu dapat petunjuk."

3. "Sahabat itu laksana bintang di langit, mana seorang di kalangan mereka yang kamu ikut kamu dapat petunjuk."

4. "Sebaik2 kurun adalah ialah kurunku. Kemudian yang mengiringinya. Kemudian kurun yang mengiringinya."

Pujian khusus pada Sayidina Abu Bakr dan Sayidina Umar

Dalam kitab Assowaiqul Muhriqah diceritakan 113 hadith tentang Sayidina Abu Bakr dan tentang Sayidina Umar ada 68 hadith. Antaranya:

"Sesungguhnya orang2 yang paling aku percaya baik dirinya maupun hartanya adalah Abu Bakar."

Dikeluarkan oleh Bukhari dalam kitab tarikhnya dan Nasa'i dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah bahawasanya Nabi saw bersabda:
"Sebaik2 lelaki adalah Abu Bakar dan sebaik2 lelaki juga ialah Umar."


Dikeluarkan oleh Ahmad, Termize dan Hakim drp Uqbah bin Aam dan Tabrani drp Usamah bin Malik berkata, bersabda Rasulullah: "Kalau adalah selepasku seorang Nabi nescaya Umar bin Khattab lah orangnya."

Dikeluarkan oleh Bukahari dan Muslim drp Saad Bin Abu Waqqas telah berkata ia, Rasulullah saw telah bersabda: " Wahai Ibnu Khattab, demi nyawaku di tanganNya, syaitan tidak akan bertemu dengan engkau di satu jalan melainkan ia akan berjalan di jalan yang lain (kerana takut dengan Umar)."

Pujian Allah pada para sahabat

Sebenarnya Allah pun memuji para sahabat. Allah pernah berkirim salam pada para sahabat melalui Jibrail as antaranya firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 100:

"Orang2 yang terdahulu lagi pertama2 (masuk Islam) di antara orang2 Mahajirin dan Ansar dan orang2 yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha pada mereka dan mereka pun redha kepada Allah. Allah menyediakan bagi mereka syurga yang mengalir sungai2 di bawahnya. Mereka kekal di dalamnya selama2nya. Itulah kemenangan yang besar.

Juga boleh rujuk pada Surah Ali Imran ayat 172 dan 173.

Juga pada surah Al-Fath ayat 29.

Demikian juga surah Al-Hadid ayat 10: "Tidak sama di antara kamu orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Makkah). Mereka lebih darjatnya drp. orang2 yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada masing2 mereka (balasan) yang lebih baik."

Kalau Allah pun memuji dan berjanji balasan yang baik pada mereka (para sahabat) apa hak golongan tertentu yang sampai tahap melaknat para sahabat itu. Mereka melaknat dan menghukum kufur para sahabat seperti Sayidina Abu Bakr, Sayidina Umar, dan Sayidina Uthman. Jadi firman Allah tadi untuk siapa? Bahkan Sayidina Abbas dan Sayidina Hamzah dan isteri2 Nabi seperti Sayidatina Aisyah, Sayidatina Habsah dan Sayidatina Zainab mereka berani menghukum bukan dari kalangan Ahlul Bait.

Tiada ulasan: